Af - 09/03-15 10:02

Her er McLarens McVærkHer er McLarens McVærk

Det nye McLaren-Honda er kommet skramlende fra start. Metroxpress kigger her på problemerne for MP4-30'eren. Og de få plusser.

Bildstrecke im Grossformat »
Honda har haft et år mindre end konkurrenterne til at arbejde på den nye 'power-unit'. Den har under testkørslerne skabt flest problemer: I det elektriske system, i en defekt komponent, via en hydraulisk læk. Flere gange har motoren derfor måtte skiftes ud. Og der er frygt for, at man tidligt vil overskride de maksimale fire motorer, der må benyttes i sæsonen. Det vil koste på startgriden. 1.751 kilometer fik McLaren-Honda kørt ved testkørslerne. Det svarer til kun en fjerdedel af eksempelvis Mercedes-teamets. Der mangler derfor analyserbart data til at kunne optimere raceren. Teamet var så desperat for at få kilometer i bilen, at man inden første Barcelona-test fyrede de to dage af 'til kommercielt aktiviteter' i MP4-30'eren, som i læbet af hele året er tilladt i forholdt til reglerne. Raceren mangler ikke bare kilometer, den mangler også topfart. For på grund af de mange problemer, har kørerne ikke kunnet træde speederen helt i bund. »Hvis du ikke kan køre hurtigt nok, så kan du ikke presse raceren til sine grænser i forhold til bremser, nedkøling og aerodynamik, og så kan du ikke bygge raceren ordentligt. Det vil få konsekvenser for udviklingen,« har løbsdirektør Eric Boullier sagt. Vupti. Med et mistede teamet Formel 1-feltets højest betalte kører; Fernando Alonso. Og konspirationsteorierne har fået frit løb siden, fordi holdet ikke har lagt alle kort på bordet. Indtil videre er spanieren ude i et løb, hvor han afløses af Kevin Magnussen – men der spekuleres stadig i, om Fernando Alonso mon er ude i længere tid. Fordi radiotavsheden er så stor. Når McLaren-Honda HAR været ude på banen ved testkørslerne har den faktisk fået ros. Den har set godt ud. Allerede efter første test slog teamet fast, at det vigtigste var at få det plads: At konstruktionen fungerede. Kevin Magnussen sagde også efter sin test i lørdags, at raceren var bedre – mere 'smooth' at køre end 2014-udgaven, bortset fra den manglende fart. Mellem 1988-1991 vandt McLaren-Honda rub og stub: Alle otte VM-titler ( VM for kørere og konstruktører) i en dominans Formel 1-verden aldrig tidligere havde set. - Man skal aldrig undervurdere Honda i nogen form for motorsport. Før eller senere før de styr på det, som Sky Sports Martin Brundle påpeger.

Lige om lidt. Det bliver bedre ved næste opdatering. Snart, snart, snart.En stor del af 2014-sæsonen gik med forskellige varianter om bedre tider fra McLaren-teamet.

Sådan er det nye samarbejde med Honda også startet i år. Altså bortset fra, at problemerne er meget større. Og har ramt meget tidligere.
SE EN OVERSIGT OVER MINUSSERNE OG PLUSSERNE I GALLERIET ØVERST

LÆS OGSÅ: Medie: Boykot truer Kevins F1-comeback

Derfor er det britiske-japanske Formel 1-samarbejde i øjeblikket i kapløb med sig selv for at blive klar til sæsonpremieren i Melbourne om en lille uge, hvor Kevin Magnussen og Jenson Button hopper i racerne.

Der har været masser at arbejde med i McLaren-Honda-raceren i forsæsonen.

Teamets løbsdirektør, Eric Boullier, erkendte i forbindelse med weekendens sidste testkørsel, at arbejdet med MP4-30'eren ikke er langt nok fremme.

LÆS OGSÅ: Magnussen vs. Button, del II: - Det bliver lidt af en kamp

- Vi kommer ikke til at være så klar, som vi gerne ville have været. Racerens pålidelighed er åbenlyst stadig et problem, og det kommer nok til at tage lidt tid, men når vi igen rammer Europa, er vi forhåbentlig mere konkurrencedygtige, sagde Eric Boullier. .

Det sker i sæsonens femte grandprix.

LÆS OGSÅ: Magnussen: Fra iskold til brandvarm

Sky Sports Formel 1-ekspert, Martin Brundle, mener, at der kan gå endnu længere tid. Faktisk kigger han helt frem mod sæsonens niende grandprix. I juli:

Helt ærligt, hvis McLaren og Honda får styr på deres ting inden det britiske grandprix, skal de være tilfredse med det.

Der er dog stadig nogle dage til fredag, hvor McLaren-Honda-raceren skal på banen i forbindelse med sæsonens første grandprix i Melbourne.

LÆS OGSÅ: Alonso til Magnussen: Held og lykke, min ven

- Man skal aldrig tro på det, der sker på overfladen i Formel 1. Sidste år havde Red Bull stort set heller ikke kørt nogle omgange inden sæsonen, men holdet var alligevel med fremme, da det gjaldt. Jeg tror ikke, at McLaren-Honda kan kan lave det nummer, men meget kan ske i løbet af de sidste dage op til sæsonstarten, siger Bo Baltzer, sportschef i Dansk Automobil Sports Union.

Kevin Magnussen skal køre første grandprix i Melbourne.

Til gengæld er Martin Brundle ikke bekymret over, at en hvis dansk kører skal træde ind som substitut i – foreløbig – første grandprix.

- Med kørere som Jenson Button og Fernando Alonso – eller Kevin Magnussen – har McLaren-Honda den lineup, der er brug for, lyder det fra Martin Brundle.

LÆS OGSÅ: Officielt: Alonso er ude - Magnussen kører første grandprix

I galleriet over artiklen gennemgår vi de problemer – og få lyspunkter – som McLaren-Honda i øjeblikket bakser med.

LÆS OGSÅ: Magnussen i tvivl om fremtid: – Formel 1 er tricky

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress