FILMANMELDELSE: Alt andet end superFILMANMELDELSE: Alt andet end super

Det stort anlagte opgør mellem Batman og Superman er noget af en fuser.

Zach Snyder har før serveret et frækt take på superheltegenren med ‘Watchmen’, men forfalder her til tomme tønders buldren.

Instruktør: Zach Snyder.
Med: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg

2 stjerner

Når to så ikoniske superhelte som Batman og Superman mødes i samme film – og oven i købet bekæmper hinanden – kunne man godt håbe på et brag af en film. Der er masser af bulder og brag i Zach Snyders 250 milioner dollar dyre film, men nogen stor filmoplevelse er det ikke.

’Batman vs. Superman: Dawn of Justice’ begynder ellers lovende nok. Efter en ganske unødvendig scene, hvor vi for syttende gang får at vide, hvordan Bruce Wayne blev til Batman, starter filmen i sidste scene fra ‘Man of Steel’ bare set fra Bruce Waynes synsvinkel i stedet for Supermans. Imens Superman og General Zod kaster hinanden ind i bygninger, dør civile i hobetal i Metropolis på grund af ødelæggelserne. Det er afsæt for et egentlig ganske interessant tema om superhelte.

Er Superman en gud eller en dæmon, og kan man give en mand fuldstændigt frit lejde til selvtægt, bare fordi han har superkræfter. Bevares, samme emner har også været behandlet i blandt andet ‘Avengers’-serien og i Netflix’ ‘Daredevil’, men det er alligevel ganske spændende, også selv om Zach Snyder serverer sine pointer med samme subtilitet som en mursten, der bliver kastet gennem et vindue.

Det varer dog ikke længe, inden handlingen bliver utroligt ufokuseret og mere og mere virker som den tynde fernis, der skal klistre actionscenerne sammen. Med få undtagelser er samme actionscener i øvrigt så CGI-tunge, at det aldrig rigtig virker ægte, hvilket især bliver trættende på grund af den komisk lange spilletid på over to en halv time.

Henry Cavill som Superman understreger i høj grad, at han har ret få strenge at spille på som skuespiller (cirka lige så mange som Stig fra D-A-D), mens den udskældte Ben Affleck gør det … hæderligt som Batman/Bruce Wayne. Han falder ikke totalt igennem, men er heller ikke ligefrem fremragende og placerer sig vel et sted i midten af rækken af Batman-fortolkere, et godt stykke under Christian Bale og Michael Keaton, men dog marginalt bedre end George Clooney og Val Kilmer.

Et større problem er Lex Luthor. En superheltefilm er aldrig bedre end sin skurk, og Jesse Eisenberg virker fejlcastet, ligesom rollen simpelthen ikke er skrevet særlig godt. Det fremgår aldrig rigtigt, hvad Lex Luthors beef er med Superman, og Luthor fremstår underligt ufarlig. Måske er det derfor, han mod slutningen af filmen lige opfinder det gigantiske, kryptoniske og usårlige monster Doomsday, der virker noget umotiveret.

Blandt filmens lyspunkter, for dem er der da et par stykker af, er den israelske model Gal Gadot, der gør en god figur som Wonderwoman og veteranen Jeremy Irons, der er en fuldgod erstatning for Michael Caine som Bruce Waynes butler Alfred. Og så får vi små glimt af Aquaman, The Flash og Cyborg, som alle sammen dukker op i ’Justice League Part One’ næste år og får deres egne film i henholdsvis 2018, 2018 og 2020. Lad os allesammen krydse fingre for, at det bliver mere vellykket.