Af Thomas Brunstrøm - 14/01-16 07:29

FILMANMELDELSE: Der er koks i ‘Kollektivet’FILMANMELDELSE: Der er koks i ‘Kollektivet’

Thomas Vinterbergs første danske film siden ‘Jagten’ er en ujævn affære.

(Billede: Nordisk Film)

Instruktøren Thomas Vinterberg har i sin snart lange karriere lavet nogle af de mest interessante film i nyere dansk filmhistorie – selvfølgelig gennembruddet ‘Festen’, men i høj grad også den prisvindende ‘Jagten’ og den lidt oversete, men fremragende ‘Submarino’. Men indimellem slår han også nogle gevaldige skæverter. Den engelsksprogede ‘Far From the Madding Crowd’ fra sidste år var en tam affære, og hans nyeste og allerede meget omtalte film ‘Kollektivet’ er heller ikke udpræget vellykket.

Hovedpersonerne er arkitekten Erik og hans kone, tv-journalisten Anna, der beslutter sig for at starte et kollektiv i Eriks afdøde fars kæmpevilla. Men det er faktisk ikke kollektivet, der er den egentlige motor i historien. Det er i stedet, at Erik kort tid efter kollektivets etablering indleder en affære med en af sine studerende, og at Anna i tråd med 70’ernes flower-power-mentalitet forsøger at være large omkring det og endog tilbyder, at den unge kæreste også kan flytte ind i kollektivet. Det ligner fra starten en uholdbar situation, og det viser sig efter knap to timers film… at være en uholdbar situation.

Det er en skam, at kollektiv-delen af fortællingen faktisk kun er staffage, for der er umiddelbart langt flere interessante ting at komme efter i den del, men husmøder, fællesspisning og diskussioner om øl-regnskabet bliver aldrig rigtigt andet end glasur på en i virkeligheden ret banal og forudsigelig historie om jalousi. Samtidig virker et sideplot om Erik og Annas datters vej ind i voksenlivet som et sært appendix, der ikke rigtigt har noget med noget at gøre, ligesom endnu en sidehistorie om en hjertesyg dreng falder helt igennem. Det virker kun endnu mere sært, når man tænker på, at Vinterbergs medforfatter er den ellers så driftsikre Tobias Lindholm (‘Jagten’, ‘Krigen’, ‘Kapringen’)

Ulrich Thomsen ser ud som om, han har det svært i en lidt diffus rolle, der mest kræver, at han nogle gange råber meget højt – til gengæld er Trine Dyrholm glimrende som kvinden på randen af et nervøst sammenbrud, ligesom Lars Ranthe er ualmindeligt fornøjelig som kollektivets mødeleder, der rydder op ved at smide ting, der ligger på gulvet, på bålet. Iført badekåbe og bar røv.
Instruktør: Thomas Vinterberg. Med: Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen

3/6 stjerner