Af Thomas Brunstrøm - 30/04-15 07:00; Opdateret: 30/04-15 14:11

FILMANMELDELSE: Verdens værste barnepigeFILMANMELDELSE: Verdens værste barnepige

‘St. Vincent’ balancerer tæt på klichéerne, men reddes i mål af Bill Murray i storform.

Instruktør: Theodore Melfi
Medvirkende: Bill Murray, Melissa McCarthy
4/6 stjerner

Vincent er en gnaven, arbejdsløs, storrygende små-alkoholiker, der er økonomisk på røven og i det hele taget har givet lidt op over for alting. Men da han først ved et tilfælde og så mere permanent bliver en art barnepige for sin nabos 12-årige søn Oliver, viser det sig selvfølgelig, at der er et menneske bag den grove facade. Også selv om det måske ikke er helt forsvarligt at slæbe knægten med på travbanen eller på bar.

Børn og faderfigurer, der ikke ligefrem er skabelonen på pædagogisk overskud, er set på film masser af gange før – komisk i ‘Role Models’, dramatisk i ‘Leon’ og på dansk i ‘En du elsker’ – men trods velkendte temaer og en del klichéer, virker ‘St. Vincent’ ikke alt for gennemtærsket. Det skyldes i høj grad Bill Murray, der i den grad er i sit es.

Der er få, der mestrer ‘sarkastisk gnavpot’ bedre end Murray, men i ‘St. Vincent’ får den alt, hvad den kan trække, og han har faktisk ikke været bedre siden ‘Lost in Translation’ – for eksempel i en forrygende scene, hvor Vincent konfronterer en flok bøller, der mobber Oliver i skolen, ved at knække deres skateboard og meddele: “All right, you little pricks. Whatever you do to him, I’m gonna do to your mothers!”. Det er i det hele taget i høj grad Murray, der bærer filmen, der især mod slutningen bliver mere end rigeligt tuttenuttet.

Og selv om Murray stjæler billedet i det meste af filmen, er der generelt skuespilpræstationer på højt plan. Melissa McCarthy (‘Bridesmaids’, ‘The Heat’), der normalt arbejder med høj stemmeføring og store armbevægelser er helt afdæmpet og sårbar som Olivers fraskilte mor, den irske komiker Chris O’Dowd har et par fremragende scener som ironisk præst, og normalt så seriøse Naomi Watts har det tydeligvis skægt i rollen som østeuropæisk, højgravid prostitueret.