Af Thomas Brunstrøm - 23/10-15 18:58

FILMANMELDELSE: ‘Sicario’ er en dyster spændingsfilmFILMANMELDELSE: ‘Sicario’ er en dyster spændingsfilm

Narko-thrilleren ‘Sicario’ er både spændingsfilm og stor kunst.

‘Sicario’ betyder i Mexico ‘lejemorder’ (Billede: Nordisk Film)

Canadiske Denis Villeneuve, der senest stod bag den dystre thriller ‘Prisoners’, er godt på vej til at være en af de mest interessante og stilsikre instruktører lige nu. Hans nyeste film ‘Sicario’ er tematisk og stilmæssigt i familie med klassikere som ‘Heat’ og ‘Traffic’, men er alligevel sin egen.

Emily Blunt (sjældent set bedre) spiller den barske, men plagede FBI-agent Kate Macer, der bliver forflyttet til en særlig CIA-enhed, der jager en mexicansk narkobaron – med alle midler. I spidsen for enheden står den ubehøvlede Matt Graver (en fremragende Josh Brolin), men i skyggerne huserer også den mystiske indsatsleder Alejandro (en endnu bedre Benicio Del Toro). De to har et mere pragmatisk forhold til etik og moral end Kate Macer, og snart bliver både hun og vi i tvivl om, hvad der egentlig er rigtigt og forkert, og hvor ufine metoder man må tage i brug for at få skovlen under en hensynsløs forbryder, der ikke selv skyr nogen midler for at få sin vilje.

Stemningen i filmen er konstant ildevarslende, og man sidder sjældent roligt på sædet. Actionscenerne er der ellers relativt få af – til gengæld er de ekstremt effektive og adrenalinpumpende. Åbningscenen, hvor en gruppe FBI-agenter stormer en narkobule, får pulsen helt op i det røde felt, og en scene, hvor CIA-gruppen skal eskortere en fange fra Júarez i Mexico og over grænsen er i samme liga som bankrøveriet i ‘Heat’ i afdelingen for stor filmkunst. Udover at være dyster, mørk og tvetydig er ‘Sicario’ samtidig smuk både at se og høre på. Billedsiden varetages mageløst af veteran-fotografen Roger Deakins (‘En verden udenfor’, ‘The Big Lebowski’, ‘No Country for Old Men’), mens Jóhann Jóhannssons lydside nærmest alene er biografbilletten værd.

Instruktør: Denis Villeneuve.
Med: Emily Blunt, Josh Brolin

5/6 stjerner