FILMANMELDELSE: Svimlende dramaFILMANMELDELSE: Svimlende drama

Filmen om franskmanden Phillipe Petits vovestykke i 1974 skal i den grad opleves i biografen.

'The Walk' med Joseph Gordon-Levitt er baseret på historien om Phillipe Petit, der i 1974 gik på line mellem tårnene i World Trade Center.

'The Walk'
Instruktør: Robert Zemeckis
Medvirkende: Joseph Gordon- Levitt, Charlotte
4 ud af 6

"Husk, at film skal ses i biografen". Sådan sluttede DR1's legendariske filmanmelder Ole Michelsen altid sine udsendelser, da han bestyrede filmprogrammet 'Bogart'. Det er en sandhed med modifikationer. Der er masser af film, der egner sig fortrinligt til at se på sofaen i sin egen stue. 'The Walk' er ikke en af dem. Den skal ses i biografen. Og i 3D.

Filmen er baseret på den sande historie om den gale franskmand Phillipe Petit, der er i 1974 gik på line mellem de to tårne i World Trade Center i New York. Uden sikkerhedsline og i høj grad uden at have fået lov af nogen. Historien er fremragende fortalt i dokumentarfilmen 'Man on Wire', der vandt en Oscar i 2009, så på den måde kan man sætte spørgsmålstegn ved, om der er grund til også at lave en spillefilm.

Men det er der faktisk. Historien er ikke stor, men den bliver kvikt af veteranen Robert Zemeckis, ('Forrest Gump', 'Tilbage til fremtiden'), der excellerer i opfindsomme kameravinkler, fra klipning og små kække pift af makisk realisme. Man kan diskutere, om det ville have været mere oplagt at lade en franskmand spille hovedrollen, men Joseph Gordon- Levitt er vanligt charmerende, også med fransk accent.

Den første tredjedel af filmen er lidt tung, men anden akt, hvor planlægningen tager fart og giver 'The Walk' af klassisk kup- film er ganske underholdende. Sidste del, hvor Petit gåt planken ud er decideret svimlende. Inders inde ved man jo godt. at det meste er lavet på computer, alligevel lykkedes det for denne anmelder at få både højdeskræk og kvalme af de fremragende scener, hvor Petit spadserer rundt på en stålwire i 400 meters højde. Visuelt er filmen ganske mageløs, og selv om den ikke byder på en dyb historie, er den basalt fængende. Og det har bestemt også sin charme.