Af Lasse Cato - 15/09-16 15:31

Mød Benjamin: Scenograf på nogle af landets største teaterstykkerMød Benjamin: Scenograf på nogle af landets største teaterstykker

Han har gennemført en prestigefyldt amerikansk uddannelse, og nu er Benjamin la Cour scenograf på nogle af Danmarks største teaterstykker.

Bildstrecke im Grossformat »

Der hænger store plancher med inspirationsbilleder af Paris og den legendariske kirke Notre Dame på tegnestuen på Frederiksberg, der er indrettet med en storformatprinter, en 3D-printer og et væld af værktøj.

Alt udstyret bruger 27-årige Benjamin la Cour i sit daglige arbejde som scenograf. For tiden er han blandt andet i gang med at lave scenografien til Fredericia Teaters nye storsatsning, ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’, og når han skal forberede sådan en forestilling, er der behov for både research og håndværk.

- Først læser jeg manus og hører musikken mange gange, mens jeg prøver at lade være med at tænke på, hvordan opgaven skal løses. Så får jeg et indtryk, og herefter holder jeg møder med instruktøren, som er min vigtigste samarbejdspartner. Alt, hvad vi laver, skal jo ske synkront, fordi han skal bruge det i iscenesættelsen, fortæller Benjamin la Cour.

Oprindeligt ville silkeborgenseren være lysdesigner og arbejdede derfor på forskellige teatre, indtil han søgte ind på teaterdesignuddannelsen på New York University.

Et studium, hvor blot seks ud af cirka 1.200 ansøgere kommer ind. Efter at være sluppet gennem nåleøjet fandt han dog ud af, at han ikke blot ville være lysdesigner, men også scenograf.

Sidste år færdiggjorde han uddannelsen og vendte tilbage til Danmark, men det prestigefyldte studium giver ikke garanti for at få job.

- Uddannelse er i og for sig lige meget inden for teater. Det gælder i høj grad om dit netværk, for der bliver aldrig slået stillinger op. Det, jeg har brugt uddannelsen til, er at få en masse værktøjer, som jeg forhåbentlig kan bruge til at blive ved med udvikle mig, men der er ikke nogen, der har ringet og sagt: ‘Vi har hørt, at du har fået den her uddannelse – nu vil vi gerne hyre dig.

Heldigvis er der gang i forretningen for den unge scenograf. For tiden arbejder han på tre forestillinger, hvor den ene er ‘Klokkeren fra Notre Dame’, og hertil har han designet en kæmpe scenografi, der kommer til at omslutte publikum.

- Det er en totaloplevelse. Du er ikke bare tilskuer til forestillingen – du en del af forestillingen. Det er en mulighed for at opleve teaterets intimitet i en meget storslået version.

Sådan en opsætning laver imidlertid ikke sig selv. Scenografen fortæller, at man i hans job skal være indstillet på at have lange arbejdsdage. Han møder gerne selv ind klokken 8 og går hjem omkring klokken 21-22, og i det tidsrum har han sørget for, at han bliver så kreativt stimuleret som muligt:

- Det værste, du kan gøre, er ikke at gøre noget. Det er også derfor, jeg omgiver mig selv med så meget research, så jeg altid bliver bombarderet med ideer. Og kender man re-searchen, kan man altid abstrahere fra den. Ligesom hvis man kan håndværket og konventionerne – så kan man altid bryde dem.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress