Af Thomas Brunstrøm - 13/11-15 10:37; Opdateret: 13/11-15 10:56

FILMANMELDELSE: Dobbelt op på Tom Hardy i ‘Legend'FILMANMELDELSE: Dobbelt op på Tom Hardy i ‘Legend'

Tom Hardy er svært overbevisende som gangstertvillingerne Ronnie og Reggie Kray.

‘Legend’ er baseret på den sande historie om de notoriske gangstere Ronnie og Reggie Kray (Billede: SF FILM)

På et tidspunkt i ‘Legend’ laver Reggie Kray en parodi på sin tvillingebror Ronnie, og man griber sig selv i at tænke: “Hold da op, den var godt ramt.” Hvorefter man kommer i tanke om, at det nok skyldes, at både Ronnie og Reggie Kray bliver spillet af Tom Hardy. Det er et godt billede på, præcis hvor god Tom Hardy egentlig er i den krævende dobbeltrolle som de notoriske gangstere, der herskede over Londons underverden i 50’erne og 60’erne. Og hvor teknisk vellykket ‘Legend’ er, idet man ret hurtigt glemmer at holde øje med, hvordan det er lykkes at have Tom Hardy i to versioner med på lærredet samtidig.

Teknik og Tom Hardy er til gengæld også de to største lyspunkter i et værk, der på mange måder følger gangsterfilmens slagne vej: Først ser vi brødrene tage de første skridt på vejen mod et gangsterimperium. Så er de på toppen. Og i tredje akt viser det sig så – ikke så overraskende for nogen – at forbrydelse sandelig ikke betaler sig. Ambitionen har tilsyneladende været at lave en engelsk version af ‘Goodfellas’, og inspirationen er tydelig både i brug af musik, voice-overs og i en meget lang natklubsscene i ét take. ‘Legend’ når dog aldrig helt forbilledets højder, primært fordi hele plottet føles for velkendt, og fordi alle karakterer udover de to tvillinger føles som statister. Især politimanden, der tilsyneladende dedikerede hele sin karriere til at få skovlen under brødrene, bliver alt for flygtigt berørt.

Når ‘Legend’ alligevel skiller sig lidt ud, er det på grund af det spændte forhold mellem de to brødre – den snusfornuftige Reggie, der overvejer et liv på den rigtige side af loven, og den skingrende vanvittige Ronnie, der ikke et sekund lader sig styre af fornuft – der på trods af forskelligheder er evigt loyale overfor hinanden. Især som sidstnævnte balancerer Tom Hardy på kanten af overspil med ludende skuldre, tungen oppe i ganen og spyttet flyvende ud af gabet, men det er konstant seværdigt alligevel.

Instruktør: Brian Helgeland.
Med: Tom Hardy, Emily Browning

4/6 stjerner