FILMANMELDELSE: George Clooney redder verdenFILMANMELDELSE: George Clooney redder verden

Visuelt er ‘Tomorrowland’ overdådig, men den skuffer lidt til sidst.

Bildstrecke im Grossformat »

‘Tomorrowland: A World Beyond’
Instruktør: Brad Bird
Medvirkende: Britt Robertson, George Clooney
4/6 stjerne

Instruktøren Brad Bird kan lidt af hvert. I sin tid på Pixar stod han for sjov og ballade i ‘Ratatouille’ og ‘De Utrolige’ og viste i 2011, at han også mestrer levende skuespillere og kæmpestore actionscener som instruktør af ‘Mission Impossible: Ghost Protocol’.

Med ‘Tomorrowland: A World Beyond’, som han også har skrevet manuskript til, viser han, at han faktisk kan kombinere det hele. Filmen kan bedst beskrives som en art ‘Interstellar’ i Disney-version. Teenagepigen Casey får fat i en mystisk badge, som viser sig at være en port til en fremtidsverden. Den verden er på overfladen fantastisk, men selvfølgelig er alt ikke lutter lagkage, og jorden, som vi kender den, skal reddes.

Præcist hvad problemet er, og hvordan det skal løses, svæver i det uvisse i meget lang tid. Det er en dristig beslutning at holde det hen i det uvisse, hvad plottets egentlige kerne er, men det opleves ikke som et problem. Man har rigeligt at gøre med hele tiden at blive overrasket over alt muligt: At en lille pige med britisk accent viser sig at kunne noget ret bad ass-kung fu, at der pludselig bliver blandet menneskelignende robotter ind i det hele og meget mere.

Visuelt er filmen decideret overdådig, og i modsætning til de fleste science fiction-film fra de seneste år, hvor fremtiden altid er både dyster, dystopisk og gråmeleret, emmer ‘Tomorrowland’ af sjov, spænding, fantasi og drømme. Til gengæld er tredje akt lidt skuffende, hvor det hele kulminerer på en måde, der slet ikke står mål med filmens ellers fine univers og den megen tilbageholdte information.

Det er George Clooney, der fylder mest på plakaten, og han er da også vanligt solid som opfinderen Frank Walker – men det er den 25-årige Britt Robertson som den nævenyttige og charmerende optimistiske Casey, der for alvor lyser op og efter en række roller i ikke udpræget bemærkelsesværdige film i den grad gør opmærksom på sig selv.