Af Thomas Brunstrøm - 01/12-16 08:51

FILMANMELDELSE: Fremragende science fiction-dramaFILMANMELDELSE: Fremragende science fiction-drama

‘Arrival’ rammer dig både i hjernebarken og i maven.

storybild

Arrival er noget så sjældent som en ruminvasionsfilm med en kvindelig professor i helterollen. UIP (Billede: Photo Credit: jan Thijs)

Instruktør: Denis Villeneuve.
Med: Amy Adams, Jeremy Renner
5/6 stjerner

12 gigantiske fartøjer fra rummet lander samtidigt på lokationer spredt over hele kloden. Ingen ved, hvor de kommer fra, og hvad væsenerne fra det ydre rum vil. Her ville en klassisk Hollywood-film introducere en ordentligt skudefuld karakterer og skrue actionknappen helt til højre.

LÆS OGSÅ: FILMANMELDELSE: Falsk markedsføring

Men ‘Arrival’ er alt andet end en almindelig invasion-fra-det-ydre-rum-film. Den canadiske instruktør Denis Villeneuve kom ind fra højre med det kuldslåede drama ‘Prisoners’ i 2013 og imponerede ikke mindst med narkothrilleren ‘Sicario’ sidste år. Nu viser han, at han i den grad hører til i filmskabernes superliga.

Helten i ‘Arrival’ er noget så udramatisk som sprogeksperten Louise Banks (Amy Adams), der sammen med den lige så lidt helte-agtige matematiker Ian Donnelly (Jeremy Renner) bliver sat til at undersøge rumvæsenernes hensigter. De ti minutter, inden de to første gang møder gæsterne fra det ydre rum, er decideret filmkunst, og i det hele taget er ‘Arrival’ slik for øjet fra start til slut.

LÆS OGSÅ: FILMANMELDELSE: Magien er tilbage

Uden at man decideret sidder med hjertet oppe i halsen, er den også ganske spændende, eftersom den intergalaktiske visit selvfølgelig skaber global krise og splid imellem landene. Louise Banks kæmper indædt for at få tid til at kommunikere med væsenerne, mens andre hellere vil bare vil forsøge at bombe rumskibene til atomer – en situation, der egentlig ikke er så svær at forestille sig, ville blive konkret, hvis det skulle ske i virkeligheden.

Rigtigt interessant bliver filmen, da Louise begynder at få flashbacks til et liv, hun faktisk ikke har levet endnu. En nonlineær opfattelse af tid viser sig nemlig at være nøglen til at forstå rumvæsenerne, og så står det for alvor klart, at ‘Arrival’ er mere i familie med ‘Interstellar’ end ‘Independence Day’.

LÆS OGSÅ: FILMANMELDELSE: Ultravoldeligt pacifist-drama

Hvis man er i hovski-snovski-humør, kan man sagtens argumentere for, at slutningen tangerer det corny, at Villeneuves stil er påfaldende kølig, og at moralen bliver bøjet rigeligt i neon – men alligevel er det svært ikke at blive revet med at det begavede og egentlig lavmælte alien-eventyr, der taler både til følelserne og hjernen.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress