Af - 01/09-16 08:11; Opdateret: 01/09-16 08:47

Eksperter: Her er Gulddrengs geniale hit-hemmelighedEksperter: Her er Gulddrengs geniale hit-hemmelighed

Hvordan kommer man ud af ingenting og scorer tre store hits i træk? Metroxpress giver dig her historien om Gulddreng - manden der er så svær at gennemskue.

storybild

”For at citere Nik & Jay: ’Det er fucking godt brandet’” - Thomas Bigum, Bigum og co.

Historien om Gulddreng
I midten af maj gik en ung mand til angreb på den danske musikbranche. Forklædt bag solbriller, Rolex-ure og en sløret indvandrer-accent, skabte den tidligere singer/songwriter Malte Ebert karakteren Gulddreng, der via de sociale medier og tre effektive hitsingler, på rekordtid blev sommerens mest hypede kunstner.

Hvordan blev han så stor?

Universal Music holder kortene helt tæt til kroppen. Mystik og overraskelses-angreb er en del af taktikken, og en tryllekunstner afslører som bekendt aldrig sine tricks.

LÆS OGSÅ: Plastikperker og lille fisse: Gulddreng er ked af sine mange øgenavne

Startede på YouTube
Det tog fart i midten af juni, da pladeselskabet i samarbejde med et hold af Danmarks største Youtube-stjerner igangsatte en konkurrence om at finde årets sommerhit. Youtube-stjernen Armin, der har over 200.000 abonnenter på sin kanal, fik til opgave at promovere Gulddrengs førstesingle ’Model’. En uge senere lå Gulddreng nummer et på Spotity!

Se lanceringen af 'årets sommerhit'-konkurrencen her:

Se et af Armins Gulddreng-videoer her:

Kesi så rødt
Førstepladsen blev fejret med udsendelsen af nummeret ’Se mig nu’, hvor Gulddrengs næste skridt på klassisk rap-battle-manér gik ud på at provokere alle konkurrenterne.

Særligt linjen ’Kesi siger, han ikke har sovet i et år, men det passer ikke, snakkede med hans mor i går. Hun sagde, at han er doven, sagde han sover længe, går for meget i byen og bruger for mange dumme penge’ henvendt til rapperen Kesi viste sig så effektiv, at Kesi angiveligt blev rasende og fik Gulddreng til at sende en offentlig undskyldning på Facebook.

LÆS OGSÅ: Gulddreng er her stadig: Driller igen Kesi på ny single

Se Gulddrengs undskyldning til Kesi her:

Tre hits på stribe
Medierne begyndte at grave efter, hvem der gemte sig bag Gulddrengs solbriller, og hans identitet blev afsløret, men det ødelagde ingenting. Den 24. august udsendte han tredjesinglen ’Hva så’. Et arrogant skuldertræk af en syngende lussing til alle ’haterne’. Gæt selv om nummeret ligeledes strøg til tops på hitlisterne.

LÆS OGSÅ: Mystisk opdatering fra Gulddreng gør fans urolige

- Vi ved aldrig, hvor vi har ham. Han går sine egne veje og gør det med selvironi, charme og lækkert hår. Han er totalt flabet og skider på spillets regler, og det elsker vi ham for, lyder det fra Jonas Kleinschmidt, musikredaktør på streamingtjenesten Tidal.

- Han minder lidt om Zlatan Ibrahimovic. Han træder muligvis nogen over tæerne undervejs, men han er også en god dreng, der undskylder. Derudover har han bare nogle gode sange. Hvis ikke han havde det, var hele pakken faldet til jorden. Håndværket er i orden, tilføjer han.

Gulddreng er helt sin egen. Han er virkelig the shit. Men er alligevel helt nede på jorden. Har mødt ham én gang, og han er simpelthen det sødeste menneske. Virkelig respekt for ham. Han laver det sygeste musik og er en virkelig nice person. Gulddreng er og bliver nummer ét - Frederikke Lilje på Snapchat.

LÆS OGSÅ: Gulddreng smider solbrillerne - undskylder til Kesis mor

Nik & Jay 2.0
Gulddreng er ikke kun en hitmager. Han er ifølge sociolog forbrugerekspert Eva Steensig også et knivskarpt billede, på den tid vi lever i.

- Vi bevæger os ind i en tid, hvor vi går lidt væk fra den politisk korrekte tilbageholdende, lidt hipsteragtige periode, hvor det var godt med genbrug, og vi stillede spørgsmålstegn ved alt det materielle. Det passede godt med, at vi havde en finanskrise, men nu er vi tilbage i en vækstperiode, hvor det igen er tilladt at blære sig, forklarer hun og giver et eksempel:

- Jeg overhørte nogle unge mennesker på MASH (fancy bøf-restaurant, red.), der blev spurgt af tjeneren, hvad de ville have. ’Bare det dyreste på menukortet’, svarede de. Gulddreng er et godt symbol på den dekadence. Hans karakter er sådan, de unge fyre har det. Player-stilen hvor det konstant handler om flere likes, damer og penge.

LÆS OGSÅ: Mystik om Gulddreng: Kom gammel ven lige til at afsløre hans identitet?

Vi så lidt det samme for ti år siden, da Nik & Jay poppede champagner på klubberne, og diamantøreringene ikke kunne blive store nok.

- Dengang var Nik & Jay en modreaktion på de politisk korrekte slut-90’ere, hvor vi spiste rucola og dyrkede samværet ved lange borde. Der vil hele tiden opstå en modreaktion, til det der var før, og lige nu gælder det om at vise sig så meget frem som muligt.

Effektiv markedsføring
Jesper Bay, der ejer firmaet MusicMatters og som blandt andet hjælper musikere med kommunikation, strategi og forretningsudvikling, har uden held forsøgt at få Universal Music til at afsløre deres plan med Gulddreng.

- Det er en del af gamet, at vi ikke skal vide, hvad der venter os. Måske ved de det heller ikke selv, og i stedet tager det hele, som det kommer. Måske har de en større langsigtet idé. Indtil videre spiller de på en gimmick, og det har man altid brugt i popbranchen, forklarer Jesper Bay.

- Det er meget effektivt henvendt til de unge forbrugere på streamingtjenesterne. De tager formatet alvorligt, og hvis den næste single flopper, så sker der ikke det store ved det. Så opdager folk det bare ikke, og så kan man senere komme igen med et nyt nummer, der er bedre. Det er tydeligt, at folk er ved at opdage mulighederne ved det nye streamingformat.

LÆS OGSÅ: TAG TESTEN: Er du en af Gulddrengs modeller?

Viral succes
Thomas Bigum, ekspert i sociale medier hos firmaet Bigum og co. er imponeret over Gulddreng-holdets strategi på internettet.

- De har skabt en karakter, der er til at forstå. Det er det, vi rådgiver vores kunder om. Skab en maskot, en talsperson, en karakter. Noget mystik.

Han mener ikke, det ødelægger Gulddrengs videre forløb, at hans identitet er afsløret. At han bag guldkæderne ’bare’ er en ung mand fra Vejle-egnen.

- Det begynder at være ligegyldigt. Tag den anonyme blogger der kaldte sig ’Bitterfissen’. Hun blev afsløret uden det bremsede hende synderligt. Hun bloggede videre, udgav bøger og fik skabt sig en karriere. Musikere i dag er stjerner på de sociale medier.

Jeg er mega fan af Gulddreng, fordi hans musik er så mega godt, og så er han virkelig cool og elsker hans sang 'Model'. Ville gerne være hans model - Maryambreum på Snapchat.

- Er du kendt der, kan du udgive musik. Kan du udgive musik, kan du afholde koncerter. Med Gulddreng startede de på de sociale medier med et enkelt nummer, og så stak det bare af. Det bedste der kan ske nu er, at de navne, som han prøver at battle, TopGunn, Kidd osv., samler den op og laver noget den anden vej. Det vil gavne alle parter. Universal Music og Malte Ebert fortjener al ros.

Tak for igår Faaborg og Haderslev 🕶 #guldtour #semignu

A photo posted by Gulddreng (@gulddreng24k) on

Vil du læse mere om Gulddreng? Følg os på Facebook:

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress