Af Bjørn A. G. Lange - 01/02-16 09:10

MUSIKANMELDELSE: Sådan! Modigt modangreb fra RihannaMUSIKANMELDELSE: Sådan! Modigt modangreb fra Rihanna

Popdronningekronens surprise-album indeholder ingen sikre hits, men vinder på viljen til at prøve nyt.

Bildstrecke im Grossformat »

Barbados' juvel, 27-årige Rihanna, er måske de sidste ti års vigtigste popstjerne. Og med et hitmæssigt generalieblad tykkere end IKEA-kataloget, er det et overraskende album, RiRi udsendte i slutningen af sidste uge. Ikke fordi det kom nærmest ud af det blå, nej, fordi der ikke er et eneste sikkert hit på det.

Titlen siger det måske bedst: ’Anti’. Og det skal tages bogstaveligt. Væk er de tunge signatur-bangers, og ind er i stedet kommet et nedbarberet mix af dancehall, hiphop og den trap, hun introducerede på sidste års mesterlige ’Bitch Better Have My Money’. Men er det så en skidt ting? Mange vil nok savne de oplagte singler, men giver man ’Anti’ et par spins, vokser det sig både fængende og spændende.

Rihannas singlehit 'Bitch Better Have My Money' er ikke med på den nye udgivelse.

Lyt for eksempel til de skrabede trommer på ’Consideration’, der åbner albummet og lægger en slæbende bund for en vokalmæssigt formstærk Rihanna. Esserne i det store hitspil, Rihanna må formodes endnu at deltage i, spilles dog med den guitarlirede ’Kiss It Better’, den æggende ’Desperado’ og især Tame Impala-coveret ’Same Ol' Mistakes’, som med sine mange skift næsten har karakter af en lille pop-opera.

Det er dog ikke på alle numre, at de nøgne produktioner og klassiske Rihanna-hooks lykkes lige godt. Den underligt afbrækkede ’James Joint’ samt ’Never Ending’ og ’Love on the Brain’ bryder albummets helhedsfornemmelse med akustiske instrumenter og 60'er-vibes og gør, at ’Anti’ ender med at fremstå lidt forvirret. Rihanna skal dog have point for modet til at gå en vej, der kan vise sig at lede nogle rigtig spændende steder hen.

Rihanna ’Anti’
Pladeselskab: Universal

4/6 stjerner