Af Rasmus Junge - 16/03-15 08:00

MUSIKANMELDELSE: Solidt comeback uden overraskelserMUSIKANMELDELSE: Solidt comeback uden overraskelser

Ud over at have fjernet Røgsystem fra sit navn er Bikstok en urokkelig konstant i dansk dancehall.

storybild

Bikstok ’Uranium’
Pladeselskab: Sony
4/6 stjerner

Dels fordi Pharfar, Eaggerman og Blæs Bukki uimodståeligt definerede genren med 2005-debuten ’Over stok og sten’ (tillykke med jubilæet!), hvis niveau ingen herhjemme siden har matchet. Men også fordi ny lyd har været en mangelvare fra den kant, faktisk begrænser det sig til en officiel udgivelse i 2013 i form af nummeret ’Delirium’, der også er at finde på deres comeback-ep, ’Uranium’.

LÆS OGSÅ: MUSIKANMELDELSE: For mange middelmådigheder fra Madonna

Mange gakkede ordjonglører med standardproduktioner har i mellemtiden reddet på radiobølgerne, så hvordan placerer Bikstok sig i nutidens dancehall-landskab?

’Uranium’ er lyden af tre rutinerede rotter, der claimer deres centrale position på gammelkendte dyder. Solidt eksekveret, men også uden de helt store overraskelser.
Både musikalsk og tekstmæssigt er flere af de otte nye numre (heraf to interludes) præget af en let nostalgi, hvor den moderne digitale dancehall ikke kun er referencerammen, og på den sumpede jam-joint ’Tyveknægt’ går der håndspillet, bredrøvet roots reggae i den. På ’80’eren’ pisses territoriet af i en strøm af referencer til alt fra bmx-cykler, Chuck Norris, ghettoblaster og ’Donkey Kong’, mens ’Vildere en dem’ er en tungebrækkende hyldest til egne evner over et effektivt hoppende beat.

LÆS OGSÅ: MUSIKANMELDELSE: Lidt for uforpligtende solotur

Udgivelsens kronjuvel er dog ’Spøgelser’, en kuldslået fortælling, sublimt produceret med strygerschwung, der lyder som en hjemsøgt sequel til Malk De Kojns klassiker ’Kosmisk kaos’.

LÆS OGSÅ: MUSIKANMELDELSE: Rustent signal fra en gylden fortid

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress