Af - 07/09-16 17:43

Dansk musiker raser mod kollegaer: ’Jeg har ikke købt mine Facebook’-likes’Dansk musiker raser mod kollegaer: ’Jeg har ikke købt mine Facebook’-likes’

Musikproduceren Morten ’Faustix’ Olsen langer i et indlæg på Facebook ud efter sine kollegaer, som han anklager for kaste med mudder og påstå, at han har købt sig til sin succes.

storybild

Den danske dj og producer Morten 'Faustix' Olsen, der i de helt brede kredse nok bedst er kendt som realitystjernen Irina Olsens kæreste, langer i et indlæg på Facebook ud efter sine kollegaer, som han mener ødelægger kulturen.

- Mit opråb her kommer efter års ydmyghed og undren over vores lille andedam, som aldrig har undet vores kollegaer deres succes. Jeg er træt. Jeg er træt af den konstante hate og de faste mudderkastninger, der findes i vores såkaldte musikbranche, indleder han sit indlæg(Se hele indlægget nederst).

LÆS OGSÅ: For frækt til Instagram: Her er billedet, du ikke må se

Han påstår, at han alt for længe har skulle høre på, at han kopierer andres musik og blandt andet køber sine Facebook-fans.

- Her i Danmark er det åbenbart blevet fast inventar, at vi skal være sure over andres succes. Hold nu op, skriver han.

Faustix har 68.238 fans på Facebook og senest udsendt singlen 'Don't You Worry' i samarbejde med sangerinden Barbara Moleko. Han understreger i sit indlæg, at han laver alting selv, og at han er skuffet over sine såkaldte 'venner'.

LÆS OGSÅ: Kendt rapper: Jeg har været i seng med tre Kardashians

Han bakkes op af kollegaer som Rasmus Hedegaard, Morten Hampenberg og Martin Jensen, der enten har liket eller kommenteret hans indlæg.

Flere producere som metroxpress har været i kontakt med nikker genkendende til Faustix kvaler og mener, at branchen er fyldt med rygter og ondsindet sladder om, at man ikke er kommet selvstændigt til sin succes. En ’meget kendt’ musiker skulle stå i spidsen for den dårlige stemning, men det har ikke været muligt for metroxpress at finde ud af hvem.

Hedegaard, Hampenberg og Martin Jensen

Metroxpress har desuden været i kontakt med Faustix som ikke ønsker at give nogle konkrete eksempler på sine modstandere.

LÆS OGSÅ: Irina Olsens forlovede overrasker hende med ny tatovering

Ekspert: Svært at gennemskue ’ægte’ Facebook-likes
Man har kunne købe sig til Facebook-fans i flere år, og derfor er Faustix ikke den første til at blive beskyldt for at have købt sig til internet-magt. Men hvordan spotter man en fanprofil med lidt for mange likes?

Det er ikke helt nemt, fortæller digitalchef hos kommunikationsbureauet Lead Agency Nathalie C. Larsen.

- Tidligere kunne man se, hvor de mange likes kom fra. Hvis for eksempel en dansksproget fanside havde mange likes fra Indien, så kunne det tyde på, at de var købte. Det har Facebook nu valgt at skjule, hvilket er bemærkelsesværdigt, da de jo også er interesserede i så høj troværdighed som mulig.

LÆS OGSÅ: DJ bekræfter brud med Taylor Swift med disse kærlige ord

Man kan i stedet se efter, hvor stor aktivitet, der er på fansiden. Har en side med over 100.000 likes meget få brugerinteraktioner, kan det være et tegn på købte likes.
Men også her skal man tage sin forbehold:

- Alle sider er underlagt Facebooks algoritme, der rangerer og prioriterer indholdet i nyhedsfeedet. Så hvis ikke du jævnligt poster aktuel og relevant indhold, så bliver du heller ikke eksponeret for dine brugere. Det kan dermed også give dine opslag lav aktivitet

Nathalie C. Larsen peger på et tredje og sidste punkt, der i teorien kan ’afsløre’ købte likes.

- Man kan se, hvor mange der indenfor den seneste uge taler om brandet. Hvis tallet er meget lavt, i forhold til hvor mange likes siden har, kan det også være et tegn. Du kan købe fans, men aldrig reel værdifuld aktivitet.

Eksempel på 'likes' vs. 'taler om'

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress