Af Morten Skovgaard - 17/06-15 07:23

SPILANMELDELSE: Nyt, uhyggeligt flugtrum i KøbenhavnSPILANMELDELSE: Nyt, uhyggeligt flugtrum i København

Computerspillenes mekanismer kan opleves væk fra skærmene i de såkaldte escape rooms, som der i denne tid dukker flere og flere op af over hele verden.

Danske Mystery Makers åbnede sidste år rummet ’The Lab’ tæt på Kastellet i København, hvor spillerne blev låst inde og fik en time til at løse rummets hovedbrud for at slippe ud. Det var en buldrende succes med over 10.000 besøgende til dato, og firmaet har netop åbnet et nyt rum – ’The Killing Room’ – hvor spillerne bliver spærret inde af en gal seriemorder og ligeledes skal forsøge at slippe ud på 60 minutter.

Hovedbruddene i ’The Killing Room’ er overvejende samme type hjerneknusere som i ’The Lab’, hvor organiseret samarbejde, kommunikation og fokus redder spillergruppen igennem, før tiden rinder ud. Denne gang er der imidlertid tilføjet et tykt lag dyster stemning oven på oplevelsen med blandt andet et parteret lig i en fryser og en række andre makabre elementer, som presser spillerne yderligere. Mystery Makers peger selv på inspiration fra Bret Easton Ellis’ ’American Psycho’ tilføjet et skandinavisk twist – ”Nordic Noir”, som de kalder det – og det er meget beskrivende for oplevelsen.

’The Killing Room’ kræver flere spillere end ’The Lab’, da gruppen bliver delt op og med begrænsede kommunikationsmuligheder skal arbejde sammen på tværs af to rum. Det er noget, der virkelig tilføjer oplevelsen ekstra spænding og et element af kaos og manglende overblik – og gør sejren så meget desto sødere, hvis det lykkes at undslippe i tide.

Læs mere på Mysterymakers.dk.