SPILANMELDELSE: En smuk ørkenvandringSPILANMELDELSE: En smuk ørkenvandring

’Everybody’s Gone to the Rapture’ er en stemningsfuld, men søvndyssende affære.

’Everybody’s Gone to the Rapture’ er et mageløst smukt – men desværre også temmelig kedeligt – spil.

'Everybody’s Gone to the Rapture'
Til: PS4
Producent: The Chinese Room
3 ud af 6

Blandt alle actionspillene, sportsspillene, rollespillene og de andre larmende, intense spiloplevelser gemmer der sig en lille spilgenre, som stædigt forsøger at fastholde fortællingen i fokus og skrue tempoet helt ned til det næsten ubærligt langsommelige. Den britiske spiludvikler The Chinese Room var med til at starte denne type spil med deres populære ’Dear Esther’ for tre år siden, og de følger nu op med ’Everybody’s Gone to the Rapture’, som kommer fra helt samme skuffe.

Vi befinder os i den fiktive landsby Yaughton i 1984, som alle beboerne er forsvundet fra på grund af en mystisk begivenhed, og spillerens mål er at optrævle, hvad der er sket med folk. Dette sker ved at begive sig rundt i den smukke, tomme spilverden for at finde ledetråde og punkter, der viser små glimt af de folk, der plejede at bo i byen, og langsomt stykke de forskellige stumper af information sammen til et meningsfuldt hele.

Stemningsmæssigt er ’Everybody’s Gone to the Rapture’ helt i top med sine underskønne omgivelser og fyldige underlægningsmusik, og selve historien fejler ingenting. Det største problem er sådan set set ”spillet”, hvis man kan kalde det dét: Man bestiller stort set ikke andet end at vade frem og tilbage for at finde de interessante bidder af historien i en fuldstændigt død spilverden, og det begynder hurtigt at føles monotont og ligegyldigt – særligt fordi alt føles meget fastlagt og derfor ikke opfordrer til fri udforskning af omgivelserne. Den gode historie redder ’Everybody’s Gone to the Rapture’ – men det er bestemt ikke et spil for alle.