Af - 12/01-16 21:58

Ny iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvnNy iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvn

Apples kommende iOS-opdatering skal gøre det lettere for dig at falde i søvn.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet herover får du ni gode råd, der kan hjælpe dig til en bedre nattesøvn.

Du kender det sikkert alt for godt. Tænderne er børstet, vækkeuret stillet, og du har allerede lagt dig godt til rette under din varme dyne og slukket lyset.

Og så skal du lige tjekke din facebook på din mobil. Og din instagram, nu hvor du er i gang. Og selvfølgelig skal du også lige se, hvad dine venner har sendt på Snapchat.

Men efter din lille "tour de sociale medier" med et lysende display ind i ansigtet, er du pludselig lysvågen igen på trods af, at du har skruet så meget ned for lysstyrken som muligt.

Netop dét problem forsøger Apple at komme til livs, når de snart kommer med deres nye iOS 9.2.1 opdatering.

LÆS OGSÅ: Chok: iPhone 7 får mindst én STOR mangel

Det skriver MacRumors. Mediet har haft fat i en beta-version af styresystemet.

Apple har nemlig udviklet en "nattefunktion", den såkaldte "night shift" feature.
Den nye nattefunktion gør, at Apple-produkternes display kan skifte til en mere gul tone, der skulle nedsætte de negative effekter, som de kan have på din søvn.

LÆS OGSÅ: Alle rekorder slået - Vi elsker at downloade apps

Derved imødekommer Apple studier, der har vist, at det kan gøre det sværere for folk at falde i søvn, når de udsættes for det blå lys, som for eksempel mobiltelefoner udsender.

Du vil også manuelt kunne gå ind og bestemme, hvornår telefonen skal skifte fra natte-display til et mere normalt display.

Blandt andre nye funktioner, du får glæde af efter den nye opdatering, er en password/touch ID-funktion til dine noter, mere individuelt tilpassede nyheder og en sundheds-app, der er forbundet med Apple Watch, som kan samle dine motionsdata.

LÆS OGSÅ: Guide: Slip for de irriterende standard-apps på din iPhone

LÆS OGSÅ: Er din iPhone sløv? Sådan giver du telefonen friske muskler på få sekunder

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress