Af - 07/02-16 09:26

Ny streamingtjeneste med 300 kanaler kan dele ulovligt indholdNy streamingtjeneste med 300 kanaler kan dele ulovligt indhold

Ny streamingtjeneste på internettet lover 300 tv-kanaler for 259 kroner om måneden. Ifølge DR og TV2 er det ulovligt.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

OrangoTV hedder tjenesten, der blandt hundredvis af kanaler har DR, TV 2, Viasat og Discoverys kanaler med i programpakken. Men ifølge blandt andre Danmarks Radio og TV 2 har tjenesten ingen rettigheder til at sælge deres signaler.

Det skriver Søndagsavisen.

Kanalernes juridiske afdelinger er bekendte med tjenesten, som de ønsker hen, hvor peberet gror, men meget mere vil de ikke sige:

- Jeg kan bekræfte, at det er en ulovlig udenlandsk pirattjeneste, som er registreret på Gibraltar. Også at Copydan, som er den organisation, der clearer rettighederne til videredistribution, ikke har nogen aftale med sitet. De har med andre ord ikke rettigheder til at distribuere vores indhold, siger DR's jurachef Peter Skov til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Derfor er der forvirring om Popcorn Time-breve

LÆS OGSÅ: STOR GUIDE: Her får du mest streaming for pengene

Hos Discovery Networks Denmark, der blandt andet står bag Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og Eurosport Danmark, og hos Viasat og TV 2 ser man også tjenesten som ulovlig, men ifølge Michael Hansen, der er souschef i TV 2's kommunikationsafdeling, ønsker man ikke at udtale sig yderligere på nuværende tidspunkt.

For det utrænede øje ser OrangoTV professionel og legal ud. Tjenesten er ikke gratis som så mange andre pirattjenester, siden har dansk support, og tjenestens har en dansk Facebook-side, der gør det svært at gennemskue, hvorvidt siden er lovlydig.

LÆS OGSÅ: Dette krav skal være opfyldt: Sådan fungerer din streaming bedst

LÆS OGSÅ: Voldsom stigning i ulovlig download af film i 2015: Her er årets top 10

Søndagsavisen kontaktede Orango Tvs support og spurgte om brug af OrangoTV er lovligt. Der kom hurtigt et svar:

- Jeg kan forsikre dig om, at det er 100 procent lovligt, skriver en medarbejder, og Søndagsavisen bliver efterfølgende kontaktet af OrangoTV's stifter, der dog ønsker at være anonym og ikke ønsker at medvirke i denne artikel.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress