Af - 13/06-15 21:42

Facebook klar med nyt: Mindre fokus på 'likes' og delingerFacebook klar med nyt: Mindre fokus på 'likes' og delinger

Målet med dit nyhedsfeed er at vise dig det indhold, der betyder noget for dig, lyder det fra Facebook, der nu vil gøre endnu mere for at opfylde det.

storybild

Facebooks nye opdatering vil betyde, at opslag, der ikke får særligt mange 'likes' og kommentarer, også kan komme op i toppen af dit nyhedsfeed. (Billede: Polfoto/Khan Tariq Mikkel)

Du har nok lagt mærke til, at dit Facebook-feed vrimler med ting, som dine venner har 'liket', kommenteret eller delt. Det er Facebooks egen matematiske formel, der har regnet sig frem til, at det netop er de ting, du gerne vil se.

Og nu ændrer de i den formel. For Facebook har fundet ud af, at det måske ikke er de ting med mange kommentarer eller det, som alle trykker 'synes godt om' ud fra, der har størst betydning for dig.

Derfor tilføjer Facebook nu et ekstra element i deres formel. Det skriver de i en pressemeddelelse i deres newsroom. De vil i fremtiden holde øje med, hvor meget tid du bruger på at læse opslagene i dit feed.

Det gør de, fordi det skal hjælpe med at få de rigtige ting - det, der betyder noget for dig - øverst i dit feed. Det er Facebooks mål, skriver de i pressemeddelelsen, ligesom de gjorde det, da de for nyligt meldte ud, at ens venner skal fylde mere. Det kan du læse mere om her.

LÆS OGSÅ: Politiet håner gerningsmand på Facebook: - Vi ses i retten

LÆS OGSÅ: Er dette verdens bedste GIF? Det mener GIF-ekspert

Facebooks nye opdatering skulle komme netop i forlængelse af det, og i pressemeddelelsen kommer de selv med et eksempel, som du sikkert kan genkende fra dit eget Facebook-liv, og som skal forklare, hvad den nye opdatering gør.

'Du kører hurtigt igennem nyhederne i dit feed og giver et 'like' til et billede af din vens eksamen, og efterfølgende deler du et sjovt opslag fra din søster,' skriver Ansha Yu fra Facebook om de ting, hvor man gør noget, men man gør det hurtigt.

'Du kommer så forbi et opslag fra din kusine, der skriver om alt det, hun så og prøvede på sin seneste rejse. Der er også et billede. Du bruger tid på at læse opslaget og debatten om de bedste spisesteder i kommentarerne, men du vælger hverken at 'like' eller skrive noget selv,' skriver Ansha så om et opslag, der tidligere ikke ville blive vurderet, men som bliver det nu.

'Ud fra det faktum, at du ikke bare rullede forbi, men at det var på din skærm i længere tid end de andre opslag i dit feed, så går vi ud fra, at det var noget, som du var interesseret i, og så kommer der i fremtiden flere af den slags beskeder øverst, når du går på Facebook,' lyder forklaringen på Facebooks nye ændring.

LÆS OGSÅ: Derfor skifter folk til et af disse profilbilleder på Facebook

Den er kommet efter Facebook har spurgt brugerne om, hvad de gerne ville have ændret. De samme brugere kan nu se frem til, at selv om et opslag ikke har masser af 'likes' eller delinger, så kan det stadigvæk godt dukke op før meget af det, som man måske finder ligegyldigt.

Opdateringen er i gang med at blive kørt ud, og Facebook skriver, at det tager nogle uger.

LÆS OGSÅ: Pas på: Porno-virus indtager danskernes Facebook

LÆS OGSÅ: Mænd opfordrer Anne til selvmord, fordi hun ikke barberer ben

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress