Af - 08/05-15 06:10

Hvorfor snoozer man i ni minutter? Få svaret herHvorfor snoozer man i ni minutter? Få svaret her

Nogle gange vil det være rart, hvis det varede lidt længere, men der er faktisk en grund til, at vi snoozer i ni minutter.

storybild

Faktisk burde man slet ikke bruge snooze, lyder det fra søvnforskere. (Billede: Polfoto)

'Klask!' Når alarmen går i gang med at ødelægge nattesøvnen, så findes der ikke noget bedre end at hamre hånden febrilsk ned på snooze-knappen. Sådan. Ni minutters ekstra søvn. Og nok også ni minutter mere efter det.

Men hvorfor får man lige præcist så mange minutter under dynen, når man beslutter sig for at udsætte sine morgenrutiner? Metroxpress har spurgt søvnforsker Mikael Rasmussen fra Center fra Stress og Trivsel, og han fortæller, at det ikke bunder i forskning eller undersøgelser.

- De første elektroniske ure, der havde en indbygget snoozeknap, var fra fabrikkens side programmeret til at det skulle vare ni minutter. Der er intet videnskabeligt belæg bag, siger han.

LÆS OGSÅ: TEST DIG SELV - hvilken streaming-type er du?

At man så lige har valgt netop ni minutter, skyldes ifølge Mikael Rasmussen og flere hjemmesider, blandt andet Answers.com og access2knowledge, at man kan nøjes med at programmere de digitale ure efter det sidste ciffer.

Hvis klokken er 7.15, vil uret derfor kun skulle huske ét tal for at kunne ringe igen 7.24. Hvis man i stedet brugte 10 minutter, ville uret larme med det samme, eller også skulle det til at huske to cifre.

Og selv om teknologien efterfølgende er blevet noget bedre siden, så holder man fast i de ni minutter. Ifølge Mikael Rasmussen er det fordi, at det er blevet en norm og en tradition, som man egentlig bare følger.

LÆS OGSÅ: Her er app'en du ikke tør have på din telefon

Men det skal man måske til at stoppe med - faktisk skal man slet ikke snooze. Torsdag skrev vi her på metroxpress, at søvnforskeren Torben Jager Petersen har fortalt til Femina, hvorfor man ikke skal bruge den fristende knap på vækkeuret.

Mikael Rasmussen er enig i, at det er en rigtig dårlig ide at bruge snooze-funktionen, som han kalder for "noget værre møg". Det er meget sundere at sove i et langt træk frem for at sætte uret til at ringe en halv time før, så man kan nå at sove videre et par gange.

- I det øjeblik, at du bliver vækket, ryger du ikke ned i den søvn, du kommer fra. Det vil tage et stykke tid at nå derned igen, og det kan du slet ikke nå på ni minutter, så det er uhensigtsmæssigt i forhold til søvnens kvalitet, siger søvnforskeren, der samtidig godt kan forstå, at mange danskere er glade for at gøre det.

- Det er en psykologisk mekaniske. Det handler om, at det er en behagelig fornemmelse for folk at kunne vågne og sige til sig selv; "jeg kan godt lige ligge her 10 minutter mere", siger Mikael Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Svært ved at sove? Fem simple trin lader dig falde hurtigt i søvn

Han fortæller, at det er vigtigt, at man siger til sig selv, at det er dårligt for kroppen og hjernen, at man gør det, og så har han også et råd, der kan forbedre søvnen generelt.

- Du må ikke kigge på dit ur. Hvis du vågner og får øje på klokken, eller hvis du på en eller anden måde ved, hvad klokken er, så stimulerer det hjernen, og det vil dermed forstyrre din søvn, siger søvnforskeren, der samtidig pointerer, at det har hjulpet dem, han har rådgivet, hvis de har fjernet deres ur.

Man skal selvfølgelig stadig kunne høre alarmen, så man skal ikke gøre som ham her:

LÆS OGSÅ: TV: Smart trick får baby til at sove på 40 sekunder

LÆS OGSÅ: TV: Genialt! Far luller baby i søvn med 'lastbil'

LÆS OGSÅ: Forskerne advarer: Det er farligere at sove for længe - end for lidt

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress