Af - 11/08-16 15:20

I dårligt humør? Så er du mere tilbøjelig til at stalke disse venner på FacebookI dårligt humør? Så er du mere tilbøjelig til at stalke disse venner på Facebook

Folk med lavt selvværd snager oftere på i deres mindre succesfulde venners liv på de sociale medier, viser forskning.

storybild

Er du i kulkælderen? Så er du mere tilbøjelig at stalke venner og bekendte på de sociale medier, som ser ud til at have det værre end dig. (Billede: Scanpix)

Det er lørdag aften. Du er alene og har ingen aftaler, selvom du gerne ville have været i byen og more dig. Som aftenen skrider frem ryger du længere og længere ned i kulkælderen. Du griber ud efter din mobil og logger på Facebook eller Instagram. Før du ved af det, er du dog pludselig i færd med at snage løs på en uinteressant ven eller venindes profil, som du normalt ellers aldrig ville gide at tjekke ud.

Det er der en god forklaring på.

Ifølge et amerikansk studie fra Ohio State University er vi nemlig mere tilbøjelig til at snage i vores mindre succesfulde venners liv på de sociale medier, når vi føler os utilstrækkelige og trist til mode.

LÆS OGSÅ: Vanvittig stalker-app: Tag et billede af en fremmed og find ud, hvem de er

Omvendt føler vi os mere tiltrukket af vores mere succesfulde venner, når vi er i godt humør, viser undersøgelsen, som ifølge netavisen Huffington Post vil blive offentliggjort i tidsskriftet 'Computers in Human Behavior' til december.

LÆS OGSÅ: Opråb fra butiksansat: Sure kunder ødelægger julen

I undersøgelsen testede forskerne 168 bachelor-studerende, som blev kategoriseret alt efter, hvilket humør de befandt sig i. Dette skete ved, at man lod dem tage en test, hvor det gjaldt om at genkende ansigter. Forskerne fortalte dem bagefter enkeltvis, at de havde klaret sig enten ‘fremragende’ eller ‘elendigt’ - Og det var endda uanset, hvordan de præsterede i testen.

LÆS OGSÅ: Snapchat fjerner racistisk filter efter kritik

Testpersonerne blev efterfølgende introduceret til et falsk sociale medie med navnet Socialink. Her fik de fik mulighed for at klikke på otte falske profiler, der hver især var rangordnet på en fem-pointsskala ud fra udseende og økonomisk succes.

Testpersonerne, der havde fået ros i den indledende test og følte sig som vindere, trykkede på de mest smukke og succesfulde profiler, mens dem, der havde fået at vide, at de havde klaret sig elendigt, var mere tiltrukket af 'taber-profilerne'.

LÆS OGSÅ: Var du også avisbud? Folk får et godt grin over ny trend på de sociale medier

LÆS OGSÅ: Ny skægtrend spreder sig på nettet

LÆS OGSÅ: Her er 25 af de SJOVESTE navne på Facebook

LÆS OGSÅ: Trods ad-blocker: Facebook vil tvinge dig til at se reklamer

LÆS OGSÅ: STORT GALLERI: Der findes INGEN dumme spørgsmål på Facebook

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress