Af - 29/09-15 19:24; Opdateret: 29/09-15 19:57

Din Instagram ændrer sig i aften: Det betyder det for digDin Instagram ændrer sig i aften: Det betyder det for dig

Instagram er lige nu ved at rulle reklamer ud over dit Instagram-feed. Vi kigger på ændringerne med to eksperter.

Bildstrecke im Grossformat »

Sammen med reklamerne lancerer appen også nye billeder-funktioner.

Det har længe været kendt, at dit Instagram-feed ville få reklamer. Her vil vi kigge nærmere på, hvad du kan forvente, og hvordan du med tiden muligvis kan slippe for dem.

I løbet af tirsdag dag og aften er den Facebook-ejede billededelings-app Instagram ved at putte reklamer ind i dit feed. Tirsdag eftermiddag havde cirka 30 procent af de danske brugere reklamerne, hvor resten vil opleve dem i løbet af aftenen og onsdag.

Det fortæller Cuponation, som arbejder tæt sammen med store virksomheder som Zalando og Hotels.com med at give online-shoppere rabatkuponer til verdens digitale butikker.

LÆS OGSÅ: Zuckerberg undskylder: Derfor gik Facebook ned

Med deres viden indenfor, hvordan virksomhederne gør klar til de nye reklamer, kigger vi nærmere på, hvad det kommer til at betyde for dig som Instagram-bruger.

- Vi har haft mulighed for at teste reklamer i flere af de lande, som vi allerede arbejder i, siger Rasmus Vang Andersen, digital marketing manager i Cuponation.

Grundlæggende kommer Instagram-reklamerne til virke som på andre sociale medier som eksempelvis Facebook, mener Rasmus Vang Andersen. Men fordi Instagram er ejet af Facebook, bliver reklamerne en 'bedre form for støj.'

- Facebook ved meget om brugerne og kan derfor tilpasse annoncerne rigtig godt. Er du eksempelvis interesseret i italiensk mad, får du reklamer om det. Så du skal ikke regne med at blive irriteret af hundemad eller hesteskoler, forklarer Rasmus Vang Andersen.

LÆS OGSÅ: Supermodel udsat for bodyshaming: Her er hendes GENIALE svar til sine haters

På samme måde afhænger det også af, hvor du befinder dig, når du surfer på Instagram. Både regionalt men også, hvis du eksempelvis tager til et andet land.

- Hvis du er i Tyskland, bliver du selvfølgelig præsenteret for tyske produkter, hvor du i Danmark altså vil se danske produkter, siger Mads Bukholt, Managing Director for CupoNation.dk, som ofte taler til marketingskonferencer om, hvordan virksomheder kan forbedre deres markedsføring.

LÆS OGSÅ: Har Zayn Malik fået en ny kæreste?

Træt af reklamer?
Det bliver som på Facebook også tydeligt, at der er tale om en reklame på Instagram. Et lille 'Sponsored'-ikon kommer til at dukke op i hjørnet, hvor du også kan reagere på reklamen. Du enten lade dig tage derhen, hvor reklamen ønsker eller lade Instagram vide, at reklamen ikke er noget for dig.

- Det er selvfølgelig ikke noget, som kan fjerne reklamerne helt, men det kan hjælpe dig med at slippe af med de irriterende, forklarer Rasmus Vang Andersen.

Der er flere computer-brugere, som har luret, hvordan man på nettet kan slippe for reklamer. De såkaldt ad-blockers kan give lidt luft fra reklamer, som popper op. Det samme kan i fremtiden gøre sig gældende, vurderer man i Cuponation.

- Man er ved at udvikle en ad-blocker til mobile-enheder, og så bliver det lidt katten efter musen. Så vil Instagram komme med en version, som gør, at brugerne kan se reklamen, så vil ad-block lave en, som fjerner dem, og sådan udvikler markedet sig hele tiden.

LÆS OGSÅ: Glem mandeknolden - nu hitter denne frisure på Instagram

LÆS OGSÅ: Forskere advarer: Disse billeder er ikke gode for dig

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress