Af - 28/06-16 21:42

Derfor sover du bedst tirsdag aftenDerfor sover du bedst tirsdag aften

Ny forskning peger på, at natten til onsdag er den mest givtige, hvis man vil vågne frisk og veludhvilet.

Bildstrecke im Grossformat »
I artiklen fortalte de to uddannede læger Kim Bartholdy og Andreas Hoff, hvor lang tid, der bør gå, efter du har drukket det sidste af din øl, til du lægger dig til at sove - for at opnå den bedste søvnkvalitet. Men hvis du er blevet helt hook på at få tips til en generelt bedre søvn, får du her ni simple tricks til en optimalt søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Når du står op onsdag morgen, så er der en god chance for, at du har fået ugens bedste nattesøvn. Det vurderer videnskabsmænd bag ny forskning.

Det skriver Daily Mail.

Det kan være, at du umiddelbart tror, at weekenden er den bedste tid til at få boblet igennem under dynen, men nu viser nu britisk forskning, at man faktisk i højere grad skal til at tænke lunt på tirsdag aften, hvis man skal have sig noget kvalitetstid med puden til kinden.

LÆS OGSÅ: Sådan får du søvn i sommervarmen

Resultaterne er baseret på næsten 5.000 mænd og kvinder, og de viser, at selvom man ikke nødvendigvis sover længst natten til onsdag, ja, så vågner man mere udhvilet.

Forskerne har ikke en entydig forklaring på, hvorfor det hænger sådan sammen, men de kommer alligevel med en række bud. For eksempel kan det være, at man bedre kan føle at man kan slappe af, når de første to hverdag er overstået. Desuden er tirsdag aften sjældent præget af alkohol, fed mand eller andre forkælelser, som man typisk finder i ugedagene omkring weekenden.

LÆS OGSÅ: Derfor er det fornuftigt at onanere for hurtigere at kunne falde i søvn

Analysen bygger på mere end en milliard enkeltmålinger fra hjertemonitorer, som forsøgspersonerne har haft på. Den søvn, der får en til at vågne udhvilet er den dybe søvn, der er karakteriseret ved et fald i blodtryk og stresshormoner og en ændring i den måde, som hjertet slår på. Et stresset hjerte slår med taktfaste intervaller, mens et afslappet dikkeværk skifter imellem hurtige og langsomme intervaller.

Tallene viser, at 48 procent af lørdag nat bliver brugt i dyb søvn, mens 48,7 procent af natten efter fredag bliver tilbragt i en afslappet fase, der gør en udhvilet om morgenen i både krop og sind. Topscoreren er dog når man går i seng tirsdag aften, hvor man i snit sover 55,1 procent af sin søvn i kvalitetsområdet.

Tirsdag er skarpt opfulgt af natten til tirsdag, hvor testpersonerne i snit fik 54,6 procents dyb søvn.

LÆS OGSÅ: Alarm: Vi sover alt for lidt - sådan tager vi skade

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress