Af - 13/12-15 09:33

Sover du længe? Så har forskerne en kedelig nyhed til digSover du længe? Så har forskerne en kedelig nyhed til dig

Hvis du bruger weekenden på at sove til langt op af formiddagen, så er det langt fra noget sundhedstegn

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er en række tip, der kan forbedre din nattesøvn.

Hvis du sover længe, kan det øge risikoen for at dø tidligt. Det kan nemlig være tegn på skjulte lidelser.

Sådan lyder en af konklusionerne i et opsigtsvækkende resultat fra australske videnskabsfolk i et nyt studie.

Det beskriver et videnskabelig artikel i den nyeste udgave af tidsskriftet Plos Medical.

Resultater fra forskningens verden kan som regel deles op i to kategorier. Der er de studier, der viser, at man bare skal drikke vin og smovse chokolade for at leve længere, og så er der den anden slags, der efterlader en med en lidt dårlig smag i munden.

LÆS OGSÅ: Neurolog: Denne vane sikrer dig en god nattesøvn

Dette studie hører til den sidste del, altså vel at mærke, hvis du har brugt weekenden til at sove længe i eller gerne lægger meget længe under dynen til dagligt.

Forskerne fra australske University of Sydney har undersøgt mere end 200.000 australieres vaner for rygning, alkohol, mad, fysisk aktivitet, stillesiddende adfærd og søvn. Testpersonerne var alle ældre end 45 år og har afgivet deres svar via spørgeskema over en periode på seks år.

Foto: CC BY-SA 4.0/Aweisenfals

Et af de mere opsigtsvækkende resultater fra studiet, som forskerne har kunnet pege på, er at risikoen for at dø tidligere stiger mere hele 31 procent, hvis man sover mere end ni timer om dagen.

Det kan måske skurre lidt i ørerne, hvis man tænker på, at fagpersoner fra sundhedssektoren som regel prædiker, at man skal huske at få nok tid med kinden på hovedpuden for at være sund.

Den modstilling har forskningslederen og hovedforfatteren, Emmanuel Stamatakis, på studiet dog et muligt svar på:

LÆS OGSÅ: Derfor er det svært at stå op om morgenen - og sådan bliver du bedre til det

- En af de mulige forklaringer er omvendt årsagssammenhæng. En lang sovetid kan være tegn på, at der gemmer sig en sygdom, der endnu ikke er diagnosticeret, vurderer professor Emmanuel Stamatakis i den korte sammenfatning af studiets resultater.

Desuden peger han på, at siden der er tale om en spørgeskemaundersøgelse, så kan der være nogle uklarheder i, hvilket spørgsmål folk reelt har svaret på. Nogle af respondenterne kan have markeret sovetiden som den tid, de har brugt i sengen, men uden at få decideret kvalitetssøvn.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan falder du i søvn igen, hvis du vågner midt om natten

Og det er også alarmerende, mener professoren.

- Det siger ingenting om kvaliteten af søvnen, så en indrapportering om en længere hviletid kan faktisk være en indikation på en afbrudt søvn af en dårlig kvalitet. Dårlig søvn er kædet sammen med en øget dødelighed, lyder det fra professoren.

Forskeren fremhæver stadig, at den sundeste længde på en søvn er mellem syv og ni timer, og den skal helst ligge i det samme tidsrum hver dag.

LÆS OGSÅ: Problemer med at sove? Her er 5 tips til at falde i søvn

LÆS OGSÅ: Smartphonen smadrer unges søvn

LÆS OGSÅ: Forsker: B-mennesker diskrimineres i skolen

LÆS OGSÅ: Han mistede synet: Derfor skal du tage kontaktlinserne ud, når du sover

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress