Af - 10/02-16 22:20

Dette køn sover dårligst om nattenDette køn sover dårligst om natten

Hvis du sover dårligt om natten, er det måske fordi du tilhører dette køn.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet herover kan du få en række gode råd til en bedre nattesøvn.

Har du svært ved at sove om natten? Så har det ikke nødvendigvis kun noget at gøre med din dårlige pude eller overboen, der spiller Taylor Swift til langt ud på natten.

Måske er forklaringen ganske enkelt, at du er kvinde. Det skriver sitet Marie Claire, der har samlet en liste med begrundelser for, hvorfor du har svært ved at få en god nats søvn.

Sociale medier

Overdreven brug af sociale medier forhindrer os i at koble af, og ifølge Marie Claire bruger kvinder sociale netværk mere end mænd. Det betyder, at det også er lettere for kvinder at skubbe søvnen til fordel for lidt midnatskvalitetstid med mobilen i hånden.

Vores forbrug af sociale medier om dagen kan også påvirke vores nattesøvn. Et amerikansk studie viste således, at personer, der tjekkede deres mobil jævnligt i løbet af dagen tredoblede deres sandsynlighed for at få en dårlig nattesøvn i sammenligning med dem, der holdt sig helt fra de sociale medier.

Graviditet og p-piller

Det kvindelige kønshormon østrogen er også lidt af en synder, når det kommer til dårlig nattesøvn. Kvindekroppen indeholder meget mere østrogen end mandekroppen - og østrogenniveauet svinger hele livet igennem - særligt under menstruation, skriver Marie Claire. Også p-piller kan få østrogenniveauet til at svinge.

I det hele taget er menstruation lidt af en søvnbekæmper, hvis du er én af de uheldige, der lider af kvalme, mavekramper eller anden ondskab som den månedlige begivenhed bringer med sig.

Kvindens biologi medvirker til, at hun kan have sværere ved at sove end manden (Creative Commons/Aweisenfels)

Dårlig "sovehygiejne"

Dette punkt har måske ikke så meget med køn, at gøre, men god "sovehygiejne" er også vigtig for en god nattesøvn. God søvnhygiejne kan for eksempel være at få sig en bestemt soverutine. Marie Claire refererer til søvnekspert Diane Augelli, der for nylig fortalte til CNN, at det er vigtigt at gå i seng samme tid hver nat og at sove i et køligt rum er nogle af de vigtige ting for at opnå en god nats søvn.

Graviditet og stress

Er du gravid kan det også forstyrre din nattesøvn, da graviditet kan give dig alt fra hævede fødder til humørsvinginger og øget tissetrang - for bare at nævne nogle af de forandringer i kroppen, der kan holde dig vågen halve og hele nætter.

Derudover lider kvinder lider kvinder oftere af stress, angst og depression. Søvn er vigtig for vores psykologiske og fysiske velværd og derfor er det desværre lidt en ond cirkel, når man som kvinde har svært ved at få sig en god nats søvn.

LÆS OGSÅ: Gå tidligt i seng og scor gode karakterer i skolen

LÆS OGSÅ: Sover du dårligt? Så farligt kan det være

LÆS OGSÅ: Denne udbredte vane giver dig tre gange større risiko for at få en forstyrret søvn

LÆS OGSÅ: Dette simple sove-trick giver dig rigtig god søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress