Af - 20/08-15 14:26

Myte aflivet: Derfor får dette billede dig ikke til at købe mereMyte aflivet: Derfor får dette billede dig ikke til at købe mere

Amerikansk forskning viser, at sex faktisk ikke sælger...

Bildstrecke im Grossformat »

Reklamer, der bruger sex som virkemiddel virker faktisk stik imod hensigten, viser ny forskning.

Sex sælger.

Det er nok en af de ting, som de fleste ville tænke, hvis de blev sat til at lave en nogle æggende reklamefilm for at få solgt nogle produkter.

Men sådan forholder det sig faktisk ikke. Faktisk tvært imod. Sex virker i bedste fald ikke, når det kommer til annoncering på tv.

Det viser resultaterne af et nyt videnskabeligt studie, der er blevet foretaget af American Psychological Association.Det skriver Fortune.

LÆS OGSÅ: TV: Kan du se, hvorfor folk vil have taget denne reklame af nettet?

Myten kommer dog nok ikke helt ud af det blå. For det er faktisk sandt, at tv-programmer, der indeholder sex og vold, tiltrækker flere seere, end underholdning med et mere neutralt indhold.

Flere seere betyder dog ikke nødvendigvis det samme som mere valuta for reklamekronerne.

Forskerne undersøgte, hvordan reklamerne virker på folk, når de blev sendt i udsendelser, der indeholdt seksuelt eller voldeligt indhold. Ved siden af så de også på reklamer, hvor selve indholdet af markedsføringen havde lummert eller voldsomt indhold.

LÆS OGSÅ: TV: Se reklame, der får ostegigant til at rase over porno-gigant

Videnskabsfolkene var interesserede i, hvordan forbrugerne blev påvirket, når det kom til at huske reklamen, den potentielle kundes forhold til varemærket og hvor stor købelyst seerne havde, når de var blevet udsat for reklamepausen.

Resultaterne gjorde op med myten om, at kavalergang og svedige kroppe gjorde udslag på salgslinjen.

Det gik særligt ud over hukommelsen, når varemærker og reklamer blev falbudt i reklameblokke, der lå i programmer med seksuelt og/eller voldeligt indhold. Kunderne blev ikke som sådan påvirket i den ene eller anden retning, hvis det var reklamer det samme slags indhold som udsendelserne. Når reklamerne skruede meget op for knappen med sex, så blev det faktisk endnu sværere for seerne at huske produktet.

LÆS OGSÅ: Forbrugerstyrelsen vil styrke de unge på sociale medier

LÆS OGSÅ: Denne reklame forarger - bliver du også stødt?

Forbrugernes attitude over de mærkevarer, der blev annonceret for i voldelige programmer, var markant mindre positiv end når det kom til udsendelser, der lå midt i mere neutrale programmer. Det samme gælder for tv-annoncer med en stærk seksuel over- eller undertone.

Købelysten dalede også, når der blev reklameret i programmer, der indholdt sex og/eller vold. Det gjorde til gengæld hverken til eller fra, hvis selve reklamefilmene havde skruet på nøgen hud eller voldsomme scener.

Reklamefolkene skal altså til skrive en af branchens mest kendte slagord om.

LÆS OGSÅ: Væk med numsen: Movia fjerner omstridt reklame

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress