Af - 10/01-16 22:03

Derfor sover nogle mennesker meget mindre end digDerfor sover nogle mennesker meget mindre end dig

Forskere har fundet frem til et 'sove-gen', som gør at nogle mennesker kan nøjes med mindre end seks timers søvn om natten.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Problemer med at sove? Så få nogle gode råd i galleriet over artiklen her.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men mens de fleste af os skal have mindst otte timers søvn om natten, findes der en gruppe mennesker, som kan klare sig med mindre end seks timer. Og det skyldes et bestemt gen.

Det skriver Science Daily.

Mellem én og tre procent hører til denne gruppe, som The Wall Street Journal kalder 'den søvnløse elite'. Blandt andre er flere store amerikanere som tidligere præsidenter Benjamin Franklin og Thomas Jefferson blandt de heldige.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du ikke sove i ske med din kæreste

Disse mennesker var kendt for at være ekstra energiske, ambitiøse og udadvendte. Samtidig har man vidst, at det kunne ligge i familiernes gener, men hvor præcis og hvilke gener der var tale om, har man ikke kunne pege på - indtil nu.

Forskere fra RIKEN Quantitative Biology Center i Japan har fundet frem til genet Nr3a hos 'den søvnløse elite', som er en del af NMDA-receptor familien. Denne receptor har tidligere været sat i forbindelse med lidelser, som involverer søvnproblemer: depression, skizofreni og Alzheimers.

Men det er heller ikke første gang, man finder et gen, som giver personer mulighed for at fungere fuldstændig normalt med langt mindre søvn end anbefalet. En variation af genet hDEC2 blev fundet i to personer, som sover meget lidt, tilbage i 2009.

Og i 2014 viste et studie af 100 tvillingepar, at hDEC2 havde betydning for længden af deres søvn, hvor de heldige med genet ikke havde brug for lige så meget søvn.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du passe på med at sove med tampon

LÆS OGSÅ: Sov bedre med dette simple trick

LÆS OGSÅ: 122 kilo tung far moser søn ihjel under computerspil

LÆS OGSÅ: Vågn nu op! For meget søvn kan være lige så skadeligt som smøger og alkohol

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress