Af Lars Dinesen - 13/02-16 13:28

Søvnforsker: Derfor må du gerne sove til middagSøvnforsker: Derfor må du gerne sove til middag

Mange danskere sover generelt for lidt. En lur på 20 minutter giver et "boost" - og kombineres den med en kop kaffe fordobles effekten.

Bildstrecke im Grossformat »
Ifølge professor Gaby Badre sover mange bedre med noget tungt over sig. Gaby Badre kunne også se en tydelig kønsforskel i resultaterne: - Mænd er mere skeptiske over for at have noget tungt over sig, når de skal sove, siger Gaby Badre til forskning.no. Studiet viste dog også, at der var negative konsekvenser forbundet med at sove med en tung dyne: - Enkelte mente, at det blev for varmt, siger Gaby Badre til forskning.no. Her får du det første råd: Råd 1: Ikke skarpt lys inden du skal sove Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Klik dig videre til råd nummer to. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital.

Her er en række tip til at optimere din søvn.

Du kender nok følelsen af, at øjenlågene bliver tungere først på eftermiddagen. Måske har du været tidligt oppe. Sovet halvskidt. Nu har du lige spist frokost. Din krop føles drænet for energi, og du har svært ved at koncentrere dig.

Løsningen på dine kvaler kan være det, som vi på moderne dansk kalder for et powernap. Eller slet og ret - en middagslur.

- Ordet powernap er alt for poppet. Vi forskere kalder det bare for en lur. Eller en morfar, fastslår Poul Jennum, der er overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin.

LÆS OGSÅ: Dette køn sover dårligst om natten

En klassisk morfar er, ifølge eksperterne, 20 minutter lang. Det vigtige er, at man bringer krop og tanke i en tilstand af ro. Man behøver altså ikke nødvendigvis at ligge ned. En blød stol i et tomt mødelokale kan være rigeligt. Det helt afgørende er tiden. Holder man sig til de 20 minutters søvn, vil man typisk opleve at vågne og føle sig helt udhvilet.

- Det er bevist, at man præsterer en smule bedre på flere parametre efter en kort lur. Man laver færre fejl og indlæringsevnen forbedres. Humøret får også et boost, siger søvnspecialist Torben Jager Petersen fra søvnklinikken ScanSleep.

Han fortæller, at det er meget vigtigt ikke at give efter for fristelsen til at sætte vækkeuret eller mobilalarmen til at ringe efter f.eks. halvanden time, for gør man det, glider man ned i en dybere søvn, som kan have den stik modsatte effekt af en lur.

- Konsekvensen vil være, at man føler sig groggy og rundt på gulvet i adskillige timer. Og man vil formentlig have ekstra svært ved at falde i søvn om aftenen, siger han.

LÆS OGSÅ: Alvorligt: Jobbet giver problemer i sengen

På Center for Stress og Trivsel hjælper søvnekspert Mikael Rasmussen danskere, som lider af søvnproblemer. I hans verden ligger den perfekte morfar klokken 14. Og faktisk kan effekten fordobles, hvis man drikker en kop kaffe lige før, man lukker sine øjne. Kaffen skal helst være lavet på filter, og - meget vigtigt - den skal være kold eller lunken, så den kan drikkes hurtigt.

- Koffeinen begynder først at virke efter ca. 20 minutter, altså når man er vågnet igen. Så hvis det hele spiller, så opnår man et dobbelt "spark-i-røven", som typisk varer i op til fire timer, siger Mikael Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Bruger du Facebook for meget? Så lider du måske af dette

Flere undersøgelser har vist, at vi danskere generelt sover i underkanten af, hvad vi bør gøre. Det skyldes blandt andet, at vi arbejder mere og er opslugt af vores elektroniske 'devices' som f.eks. mobilen eller iPad'en. For at holde dampen oppe kan en daglig morfar være "hamrende effektiv", som Mikael Rasmussen udtrykker det, men:

-Jeg vil ikke anbefale det som strategisk redskab, man bruger dag efter dag. Dét er faktisk usundt og udtryk for, at man har et generelt søvnproblem. Så bør man i stedet søge hjælp, siger han.

LÆS OGSÅ: Gå tidligt i seng og scor gode karakterer i skolen

LÆS OGSÅ: Derfor må du gerne sove længe i weekenden

LÆS OGSÅ: Denne udbredte vane giver dig tre gange større risiko for at få en forstyrret søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress