Af - 30/06-16 15:24; Opdateret: 30/06-16 16:47

Mange gør det forkert: Her er den største myte om vægttabMange gør det forkert: Her er den største myte om vægttab

Hvis du gerne vil tabe dig, så læs med her.

storybild

(Billede: PublicDomainPictures.net)

Vi ved alle, at den måske vigtigste ingrediens til en effektiv slankekur er at få pulsen op med en god omgang motion - og helst flere gange om ugen.

Men her er en ting, du måske ikke vidste: det passer ikke.

LÆS OGSÅ: Vil du tabe dig? Så skal dit liv se sådan ud - altid

I hvert fald ikke hvis man skal tro Vox, der har researchet sig gennem hele 60 forskellige studier på området i forbindelse med et tema om vægttab.

Og den måske mest overraskende konklusion i mange af disse studier er, at motion ikke udgør en særlig stor del af vores samlede vægttab. Forbrænding er lig med energiforbrug, og faktisk står motion kun for omkring 10-30 procent af gennemsnitlige unge mænd og kvinders energiforbrug.

Resten står fordøjelsesprocessen og kroppens naturlige stofskifte - som vi ikke selv er herre over - for.

LÆS OGSÅ: Tynde danske teenagere er europamestre i slankekure

- Det er generelt accepteret, at for de fleste mennesker står det basale stofskifte for 60 til 80 procent af vores totale energiforbrug, siger fedmeforsker Alexxai Kravitz til Vox.

Med andre ord - vægttab handler i langt højere grad om, hvad du spiser.

Fedmeforsker og matematiker Kevin Hall har lavet en model, der illustrerer, at motion alene næppe fører til det store vægttab. Et eksempel på hans formel:

LÆS OGSÅ: Dette morgenritual skal du ikke droppe, hvis du vil tabe dig

En mand på 90 kilo vil gerne tabe sig, og han begynder at løbe en time med middel intensitet fire gange om ugen, mens han fortsætter med sin nuværende diæt. Efter 30 dage vil han i gennemsnit have tabt sig lidt over to kilo.

- Hvis denne person vælger at spise mere eller slappe mere af for at gøre op for, at han motionerer mere, så vil han tabe sig endnu mindre, siger Kevin Hall.

LÆS OGSÅ: Tabte 64 kilo på otte måneder: 'Nu flokkes pigerne om mig'

Et andet aspekt ved øget motion er nemlig, at folk har en tendens til at spise mere efter hård træning, viser et studie fra 2009. Og hvis man gør det, kan det hele være lige meget, pointerer Kevin Hall:

- Hvis man træner hårdt i en time, kan det hårde arbejde blive slettet ved at spise i fem minutter.

via GIPHY

Men! Men, men, men … Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at det er en dårlig idé at dyrke motion. For mens det ikke hjælper så meget på vægttabet, som du måske tror, så er det stadig sundt for kroppen at holde sig aktiv.

LÆS OGSÅ: Slankekure nedsætter forbrændingen i årevis

Og hvis det så endelig lykkes at smide de overflødige kilo - primært gennem en sund diæt - så kommer sixpack’en jo ikke af sig selv efterfølgende - dét kan hård træning derimod hjælpe med.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress