Af - 30/04-16 11:41

Har du tit mareridt? Her er, hvad det siger om din personlighedHar du tit mareridt? Her er, hvad det siger om din personlighed

Der er tilsyneladende visse fordele ved ofte at have mareridt.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig gennem galleriet for at læse ni gode råd til, hvordan du sover bedre. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her i galleriet får du nogle gode råd til, hvordan du får bedre søvn.

Det er sjældent rart at drømme noget uhyggeligt, og umiddelbart kan det være svært at finde noget positivt ved ofte at have mareridt. Men forskningen viser, at der faktisk er fordele, skriver NYMAG.com

LÆS OGSÅ: Morgentræt? Dette vækkeur kan få de fleste op til tiden

Hvis du ofte har mareridt, er det nemlig sandsynligt, at du er mere kreativ end gennemsnittet, forklarer ph.d.-studerende og drømmeforsker ved University of Montreal Michelle Carr.

- Mennesker, der har mange mareridt, oplever, at deres vågne tanker kan have en drømmeagtig kvalitet. Og denne måde at tænke på lader til at give dem en kreativ fordel. Forskningen viser, at denne type mennesker ofte har et større kreativt talent og er bedre til at udtrykke sig kunstnerisk, skriver hun i en ny artikel.

Samtidig kan folk, der ofte har mareridt, glæde sig over, at de typisk også drømmer flere positive drømme.

- Det tyder på, at mennesker, som er uheldige med at have mange mareridt, har et drømmeliv, der er mindst lige så kreativt, positivt og livligt, som det kan være foruroligende og skræmmende, skriver forskeren.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, du ALTID skal sove nøgen

Michelle Carr forklarer desuden, at der er to dominerende forklaringer på, hvorfor vi har mareridt.

Den ene teori er, at at de uhyggelige drømme er en direkte reaktion på de negative erfaringer, vi gør os, mens vi er vågne.

Ifølge den anden opfattelse er mareridtene en slags forberedelse på virkeligheden, der gør os bedre i stand til at håndtere det, hvis der sker noget dårligt.

LÆS OGSÅ: Her er chefen, der betaler sine ansatte for at sove længe

LÆS OGSÅ: Derfor får du søvn i øjnene om morgenen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress