Af - 22/08-16 14:18

Lav de her fem øvelser og bliv mere intelligentLav de her fem øvelser og bliv mere intelligent

Styrk din hukommelse og dine evner til at behandle informationer og undgå stress ved hjælp af disse fem enkelte øvelser.

storybild

Arkivfoto. (Billede: Scanpix)

Hvem som helst kan fortælle dig at løb får endorphinerne i din hjerne til at stige, at det skaber følelse af velvære og at det kan gøre dig høj.


Men ifølge The Independent så er der videnskabelige beviser for at de følgende fem øvelser rent faktisk ændrer din hjerne, øger koncentrationen, gør dig mere intelligent, giver dig større talent for at læse kort, spille boldspil, surfe samt får dig til at træffe bedre beslutninger ved hjælp af en bedre blodgennemstrømning i hjernen frem for blot at få dig til at føle dig lidt bedre tilpas.

LÆS OGSÅ: LISTE: 9 tegn på at du er klogere end de fleste

Hvilke øvelser der passer netop til dig afhænger af hvad, du ønsker at blive bedre til:

1: Yoga – styrker hukommelse og bearbejdning af informationer


Ved at stimulere dine frontal labber, styrker yoga dine evner til at integrere tanker og følelser. Yoga anbefales ofte mod stress, og et studie udført på Harvard University af professor Sara Lazar, viser at yoga påvirker hjernen.
Sara Lazar har påvist at yoga reducerer det område i hjernen, som bearbejder frygt og nervøsitet. At lære at styre sine følelser øger den følelsesmæssige intelligent, siger professoren.
Et andet studie fra Illinois Universit et påviser, at en yoga-session på blot 20 minutter øgede de studerendes evner til at forarbejde informationer samt at disse øgede evner kom allerede en halv time efter at yoga-øvelserne var afsluttede.

LÆS OGSÅ: 14-årig har højere IQ end 'verdens klogeste'

2: Intervaltræning: Mindsker appetit og trang efter bestemte fødevarer


En række studier har vist, at evnerne til at kontrollere trang til bestemte fødevarer, som sker i hjernens hypothalamus, styrkes af interval træning.
Den øgede evne til kontrol gælder også trangen til cigaretter ifølge et studie af rygeres hjerner fra Plymouth Universitet.

LÆS OGSÅ: Blondiner har den højeste IQ - sorthårede lavest

3: Cirkel træning: Styrker opmærksomhed overfor detaljer


Cirkeltræning påvirker flere områder af hjernen og medfører øget bearbejdning af visuelle indtryk, opmærksomhed overfor detaljer og evner til at skifte mellem flere opgaver på en gang, skriver The Independent.

4: Aerobic: Styrker den verbale hukommelse


Jævnlig aerobic forbedrer hukommelsen gennem at styrke hippocampus i hjernen. Den verbale hukommelse styrkes, sådan at man for eksempel bliver bedre til hurtigere at fremkalde ord, som man har ’ lige på tungen’

LÆS OGSÅ: Hvor klog er din hund? Sådan måler forskere hundes IQ

5: Vægtløftning: Styrker evnerne til multitasking og problemløsning


Et studie udført af New Scientist viser, at en til to timers vægtløftning stimulerer hjernen aktivitet i den præfrontale cortex, hvorved evnerne til at udføre handlinger og hukommelsens kombinationsopgaver styrkes. Det samme gør evnerne til at fastholde opmærksomhed gennem længere tid.

LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Hash går ikke ud over studierne

LÆS OGSÅ: Forskere: Sjove mennesker er de klogeste

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress