Af - 13/12-15 21:08; Opdateret: 13/12-15 23:13

Ekspert: Sådan falder du i søvn på ét minutEkspert: Sådan falder du i søvn på ét minut

Træt af at vende og dreje dig i sengen? Amerikansk læge mener at have den ultimative løsning.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Der er flere gode råd til at falde i søvn i galleriet.

Der findes mange gode råd til, hvordan man falder hurtigt i søvn om aftenen. Nogle af dem kan du læse i galleriet over artiklen.

Men den amerikanske læge og sundhedsekspert Andrew Weil mener at have fundet en af de absolut mest effektive metoder.

Det kaldes 4-7-8-metoden, og er en simpel vejrtrækningsøvelse, som efter sigende får folk til at falde i søvn på blot et minut.

LÆS OGSÅ: Søvn-orgasmer er helt almindelige: Sådan får du nemmere én selv

Sådan gør man:

Pust al luften ud af lungerne gennem munden.


Træk vejret stille og roligt ind gennem næsen, mens du tæller langsomt til fire.


Hold vejret, mens du tæller til syv.


Pust langsomt ud gennem munden, mens du tæller til otte. Når du når til otte, skal al luften være ude af lungerne.

Gentag mønsteret maksimalt fire gange.

Det er ikke sikkert, øvelsen virker, første gang man prøver, men det kan betale sig at træne den.

LÆS OGSÅ: Neurolog: Denne vane sikrer dig en god nattesøvn

Dr. Andrew Weil er en af USA mest benyttede sundheds-eksperter i amerikanske medier, og bruges blandt andet af CNN og Huffington Post.

Om hans råd virker på dig, kan du imidlertid kun selv finde ud af.

LÆS OGSÅ: Sådan kan dit kæledyr hjælpe dig til en bedre nattesøvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress