Af - 18/04-16 07:27; Opdateret: 19/04-16 23:11

Nyt studie: Ensomhed giver betændelse i hjernenNyt studie: Ensomhed giver betændelse i hjernen

Forskere fandt nogle bekymrende resultater, da de undersøgte hjernerne på socialt isolerede mennesker.

Der er helt sikkert flere end vi tror, som er ensomme. Se bare her hvor nemt det er at fremstille sig selv som social.

At føle sig alene. Det er den pinefulde følelse, som ensomhed kan medføre. Men et nyt, amerikansk studie viser nu, at ensomhed også kan resulterer i en betændelsestilstand i hjernen, skriver Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Ensomhed rammer hver fjerde dansker

141 personer, der beskrev sig selv som socialt isolerede, medvirkede i undersøgelsen. Dertil blev 30 forsøgsaber udvalgt på baggrund af deres sociale adfærd.

Resultaterne viste, at både ensomme mennesker og aber havde et forhøjet niveau af forskellige biologiske markører for betændelse. De inflammatoriske gener viste eksempelvis tegn på øget aktivitet, mens det så ud som om, at der var reduceret aktivitet i forhold til antivirus-generne.