Af - 26/11-15 07:27; Opdateret: 26/11-15 08:43

Træt? Denne almindelige sove-vane er farlig for din sundhedTræt? Denne almindelige sove-vane er farlig for din sundhed

Laver du ofte om i dine sovemønstre, risikerer du fedme eller flere farlige sygdomme, viser ny forskning.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her kan du læse flere gode råd til bedre søvn.

Er du træt efter en hård og begivenhedsrig weekend? Så skal du måske til at passe bedre på dig selv. Forskning fra University of Pittsburgh viser, at ændringer i dine sovemønstre kan give store sundhedsmæssige problemer.

Studiet offentliggjort i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism viste, at hvis du har til vane at ændre dine sovemønstre meget - det vil sige, hvornår du går i seng og sover -, er du i større fare for at få hjertekarsygdomme, diabetes eller blive ramt af fedme.

- Dette er den mest udbredte lidelse i bymiljøet, og der er en alarmerende stigning i 'socialt jetlag', især blandt unge voksne. Alt fra arbejdspres, sociale forpligtelser og vores grundlæggende livsstilsvalg er så krævende, at vi ikke lægger tilstrækkelig vægt på god søvn. Og vi er ikke klar over, hvor skadeligt det kan være, siger søvnekspert Preeti Devnani.

LÆS OGSÅ: Derfor er det svært at stå op om morgenen - og sådan bliver du bedre til det

Det er det første studie om 'socialt jetlag', som vil sige en skævvridning mellem personens biologiske rytme og deres socialt-påvirkede søvnmønstre, forklarer Patricia Wong, som er hovedforfatter på rapporten.

- Andre forskere har ligeledes fundet frem til, at socialt jetlag er forbundet med fedme og nedsat hjertefunktion, siger Wong.

Denne jetlag-lignende tilstands farlige følger bliver bakket op af Preeti Devnani.

- Det kan føre til kronisk søvnmangel og påvirke humør, føre til insulinresistens og større risiko for hjertekarsygdomme, siger søvneksperten.

*Link*

Studiet
Den nye forskning inkluderede 447 personer mellem 20 og 54 år, som arbejder 25 timer dagligt. Resultaterne viste, at 85 procent af deltagerne vågnede på forskellige tidspunkter på deres arbejds- og fridage, men de resterende 15 procent stod tidligere op i weekenden.

Denne skævvridning betyder stor forskel i søvn, og da forskerne havde taget højde for kostvaner og motionsvaner, viste det sig, at denne tendens var forbundet med forhøjet kolesteroltal og BMI, samt større livvidde.

- Hvis fremtidig forskning viser det samme, bliver vi måske nødt til at overveje som samfund, hvordan arbejde og sociale forventninger påvirker vores søvn og helbred, konkluderer forfatterne i rapporten.

LÆS OGSÅ: 4 råd: Sådan får du styr din sundhed efter et rygestop

LÆS OGSÅ: 5 TIPS: Sådan bliver du bedre til at stå op om morgenen

LÆS OGSÅ: Drop alkohol i 30 dage: Så meget vil din krop takke dig

LÆS OGSÅ: Ingen grund til piv: Vintermørket forbedrer din søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress