Af - 06/11-15 11:57

Ny forskning slår fast: Derfor bliver noget VED med at kløNy forskning slår fast: Derfor bliver noget VED med at klø

Forskere har fundet frem til en gruppe celler, der afgør, hvad der klør, og hvor længe det bliver ved.

Forskere har nu gjort os klogere på, hvordan noget kan blive ved med at klø.

Alle kender følelsen af et myggestik, som bare ikke vil stoppe med at klø, det kildende mærke i blusen eller kløen fra et helende sår. Nu har en række forskere muligvis fundet forklaringen på, hvorfor noget bare bliver ved og ved og ved med at klø. Det skriver Sydney Morning Herald.

I en ny rapport offentliggjort i magasinet Science afslører en række forskere opdagelsen af en speciel gruppe celler i rygmarven, som afgør, hvordan din hjerne opfatter forskellige typer kløe. Cellerne bestemmer, hvilke kløende følelser der skal sendes op til hjernen, og hvilke der skal blokeres.

- Selvom begge former for kløe føles ens for dig, sender din krop specifikke oplysninger om den form for kløe, du oplever, til din hjerne via helt forskellige veje, siger Harriet-Dempsey Jones ph.d. studerende i neurovidenskab på Oxford University.

LÆS OGSÅ: Derfor stikker myggen ALTID mig - og ikke dig

Ønsket om at klø tilbage er ifølge forskerne en beskyttende refleks, der forhindrer skader på huden fra eksempelvis insekter og parasitter. Men hvis vi reagerede lige kraftigt på alle former for kløe, ville vi ende med at skade os selv. Og det er der cellegruppen træder til og sorterer.

Forskerne kalder gruppen af celler for 'din rygmarvs hjerne' og mener, at det er godt eksempel på, hvordan dit nervesystem få dig til at gøre ting, du ikke er bevidst om.