Af - 01/02-16 20:45; Opdateret: 02/02-16 06:54

Lider du af mareridt? Sådan kommer du dem til livsLider du af mareridt? Sådan kommer du dem til livs

Lider du af mareridt? Sådan kommer du de ubehagelige drømme til livs.

Bildstrecke im Grossformat »

Vågner du tit op på en hovedpude gennemvædet af sved, fordi du i løbet af natten blev jagtet af overdimensionerede lyserøde dræberpandabjørne, trak det sværeste spørgsmål til din - kommende - matematikeksamen og også lige faldt ud over en skrænt eller to?

Så kender du alt til mareridt, og hvordan de nogle gange kan være svære at ryste af sig, selvom vækkeuret for længst har ringet.

Måske er det endda lettere angstprovokerende for dig at lægge dig til at sove igen af frygt for, at pandaerne vender tilbage igen i nat.

Men fat mod! Psychology Today har set nærmere på, hvordan du kommer dine mareridt til livs.

LÆS OGSÅ: Sover du dårligt? Så farligt kan det være

Drømme går IKKE i opfyldelse

I gamle dage mente man, at drømme var en forudsigelse af fremtiden. Men ifølge moderne forskning er drømme IKKE nogen fremtidsprofeti.

Så nej, der springer ikke lige pludselig en lyserød panda ud af dit tøjskab næste gang, du åbner det, og om du trækker det svære spørgsmål til matematikeksamen handler mere om, at du er uheldig end at dit ubevidste, drømmende jeg har en overnaturlig fremsynethed.

I virkeligheden er drømme blot en måde at lagre minder på, så derfor handler de ofte også om ting, du har oplevet i løbet af dagen. Mareridt er derfor bare en forvrænget oplevelse, som hvis du "så en genudsendelse af din dag gennem et farvet vindue", skriver Psychology Today.

Lur os, om ikke du gik forbi en BR-butik med en lyserød plyspanda i vinduet?

Lad ikke mareridt ødelægge din dag

For det meste glemmer vi vores drømme kort tid efter, vi er vågnet. Men hvis du bruger tid på at bekymre dig over dem og hvad de mon betyder, sætter de sig bedre fast i din hukommelse ifølge Psychology Today.

Samtidig øger du chancen for, at de kommer tilbage, fordi du har gjort drømmen til en del af din nye dag, som skal lagres i din hukommelse, når du lægger dig på puden igen.

LÆS OGSÅ: Denne udbredte vane giver dig tre gange større risiko for at få en forstyrret søvn

"Skriv" dine mareridt om

Der findes en metode inden for kognitiv adfærdsterapi, der hedder Image Rehearsal Therapy (IRT). IRT-metoden skal lære folk at "skrive" deres tilbagevendende mareridt om.

I stedet for at gå og huske på den ubehagelige drøm, så forestil dig i stedet, hvordan du godt kunne tænke dig, at drømmen udspillede sig og gå igennem dit mentale "manuskript" flere gange i løbet af dagen - og din hjerne vil lagre det nye "plot" i din hukommelse.


Drop kaffe og alkohol før sengetid

Hvis du er stresset og frustreret inden du lægger dig til at sove, vil du ifølge Psychology Today også have større sandsynlighed for at få stressede drømme.

Det er derfor vigtigt, at du blandt andet dropper alkohol og koffeien, før du skal sove og i det hele taget skaber et godt sovemiljø for dig selv.

Og SÅ skulle den gode søvn ellers også være sikret og de lyserøde pandaer elimineret!

LÆS OGSÅ: Dette simple sove-trick giver dig rigtig god søvn

LÆS OGSÅ: Denne side SKAL du sove på om natten: Her er 5 gode grunde

LÆS OGSÅ: Ny iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress