Af - 28/12-15 19:06

7 gode råd: Sådan undgår du vinterdepression7 gode råd: Sådan undgår du vinterdepression

Den mørke vintertid kan hurtigt gå ud over humøret. Her får du nogle gode råd til, hvordan du undgår en vinterdepression.

storybild

Close-up of two young couples standing with their arms around each other (Glow Images via AP Images)

Solen har efterhånden været godt gemt bag skyerne i lang tid, og det kan måske mærkes på humøret.

Faktisk lider 10 procent af danskerne af vinterdepression, vurderede professor i psykiatri Poul Videbech fra Aarhus Universitet sidste år.

Men du kan godt snyde din krop, hvis du har tendens til at blive mere træt og i dårligt humør i vinterperioden - og her får du syv lette tricks.

Lys

Det lyder måske ind-lys-ende. Men hvis du føler dig nedtrykt om vinteren kan kunstigt lys hjælpe med at få dit humør op. Sørg for at tænde meget lys derhjemme især om morgenen, ifølge WebMD, hvor det for mange lige nu er mørkt, når vækkeuret ringer.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du ikke stene Netflix i flere timer alene

Drop koffein

Kaffe, te og energidrikke er altså din fjende og ikke din ven om vinteren, skriver drjessechappus.com. Koffein stimulerer nemlig dine binyrer til at producere stress-hormonet adrenalin. Når effekten aftager, kan du i stedet opleve en følelse af nedkørthed og en uforklarlig træthed især om morgenen, hvor det er ekstra svært at komme op.


Få motion

Sidder du meget stille, er du i risikozonen for at få et dårligere humør. Motioner og bevæg dig alt det, du kan i løbet af vinteren. Motion frigiver endofiner, skriver Sceince, og det er blandt andet dem, der gør dig glad.

Vær social

Sørg for at være ekstra social. Ring til nogle venner, sørg for at få kropskontankt eller hæng ud sammen med nogen du holder af.

Udnyt din frokostpause

Selvom det nærmest slet ikke bliver lyst for tiden, kan det godt betale sig at gå uden for midt på dagen for at udnytte de få lysstråler, som der trods alt er.

LÆS OGSÅ: Søskende-krig: Derfor er det IKKE bedst at være 'yndlingsbarnet'

Spis rigtigt

Spis mad som har mange vitaminger og særligt D-vitaminer og omega 3. Og spis mad som avocado, bønner, brune ris og fuldkornspasta, som producerer det kemiske stof seretonin, som stabiliserer dit humør.

Planlæg dig dag

Få styr på din dag og planlæg, hvad du skal nå. Så sover du bedre, og når du sover bedre, er dit humør bedre, skriver everydayhealth.com.

LÆS OGSÅ: Instagram-stjerne afslører sandheden bag sine billeder

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress