Af - 02/04-16 10:29

Overraskende forskning: Det får du ud af at se meget sportOverraskende forskning: Det får du ud af at se meget sport

En god måde at blive bedre til sport er at træne. Nu viser det sig, at du måske også bare kan ligge derhjemme og observere andre sportsudøvere på skærmen.

Bildstrecke im Grossformat »
. Du kan ikke se på den i spinninglokalet, der sveder mest og konstatere, at han er i bedst form, forklarer Henrik Duer. Det er rigtigt, at vi kan svede mere, jo bedre form vi er i, men det er individuelt, hvor meget sved, vi producerer, og du kan derfor ikke bedømme, om en person er i god eller dårlig form ud fra svedproduktionen. For de fleste vil der ikke være den store forskel på, om du lunter fem kilometer eller går fem kilometer i rask tempo, når man ser på, hvor meget du forbrænder. Men sprinter du fem kilometer, vil du forbrænde mere på grund af ændret nyttevirkning, vindmodstand og så videre, ligesom løb er bedre for dit kredsløb. Har du ekstra kilo på maven, kan du tage alle de mavebøjninger, du vil, det får ikke fedtet til at forsvinde. Når du taber dig på den sunde måde dvs motion og sund kost, er det dine gener, der bestemmer, hvilke depoter som der bliver tæret mest på, og du kan altså ikke træne fedtet væk bestemte steder. I praksis vil de fleste forbrænde flest kalorier med konditionstræning med høj intensitet. Til gengæld kan styrketræning forbedre din forbrænding, når du er i hvile, og det er derfor en fordel, hvis du kombinerer styrke- og konditionstræning. Kosten er selvfølgelig enorm vigtig, når du gerne vil tabe dig, men hvis du gerne vil have det sundeste vægttab og samtidig øge sandsynligheden for at det bliver varigt, skal du kombinere kost og træning. Forskning har vist, at 90 procent af de personer, der har været gennem et vægttab og har haft held til at holde vægten, både havde lavet ændringer i motion og kost. Du kan sagtens træne bestemte muskelgrupper større end andre. Det kommer helt an på, hvor meget du træner. Træner du tre gange om ugen, får du det helt automatisk, så du skal træne rigtigt meget, hvis du har brug for hviledage.

At forbedre sine evner på græsset ved at sidde hjemme i sofaen og se bold er ikke længere en myte blot. Se andre træningsmyter i galleriet her.

Hvis du kæmper en brav kamp for at forbedre dit sløve golfsving, så er der hjælp at hente. Nyt studie viser nemlig, at du kan forbedre dine evner betydeligt i en given sport ved at observere andre udøvere på en skærm.

Det skriver Daily Mail.

LÆS OGSÅ: Denne ting bruger langt flere kvinder end mænd under træning

I studiet fik en gruppe mennesker testet deres evner i en udfordring på tid. Derefter blev testpersonerne delt i to grupper, hvor de begge blev sat til at observere andre udøvere udføre de samme udfordringer. Den ene gruppe uden at kende til udøvernes evner på forhånd, og den anden med en viden om deres evner på forhånd.

LÆS OGSÅ: Denne type træning er bedst for hjernen

Efter at testpersonerne havde observeret de andre udøvere blev de testet i de samme udfordringer på ny. Det viste sig, at begge gruppers evner i den givne udfordring blev forbedret. Ydermere viste det sig, at gruppen, der kendte til udøvernes evner på forhånd, blev betydeligt bedre end den anden gruppe.

LÆS OGSÅ: Guide: 5 råd til hvordan du møder den rette i fitnesscentret

- Vi tror, at det er fordi, at forhåndsviden hjælper med at indstille din hjerne, sådan at du opfanger tekniske fejl, forklarer professor Luc Proteau ved Montreal Universitet, ifølge Daily Mail, i studiet.

Studiet er publiceret i det videnskabelige magasin Frontiers in Psychology.

LÆS OGSÅ: Så meget må du træne, før det er for meget

LÆS OGSÅ: Wow - sexede Laura er MEGET ældre, end du tror

LÆS OGSÅ: Fremtidsforsker: Sådan bliver vi sunde i 2016

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress