Af - 20/03-16 22:21; Opdateret: 20/03-16 22:36

Derfor bør du sove nøgen i aftenDerfor bør du sove nøgen i aften

Det handler åbenbart om at køle ned, når du sover. Derfor er så lidt nattøj som muligt at foretrække, lyder rådet fra to eksperter. I galleriet finder du råd til at sove bedre.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig gennem galleriet for at læse ni gode råd til, hvordan du sover bedre. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Er du til pyjamas, en t-shirt eller foretrækker du at kunne mærke dynen mod din nøgne krop, når du lægger dig til at sove om aftenen?

Hvis du hælder til de to første muligheder, bør du overveje at skifte til den tredje og sove, som herren har skabt os.

LÆS OGSÅ: Derfor bør kvinder sove længere end mænd

Ifølge to amerikanske søvneksperter er det nemlig sundest at sove nøgen – eller med så lidt tøj på som muligt. Det handler angiveligt om at give kroppen de bedste muligheder for at køle ned.

- Sundhedsmæssigt er det vigtigt at lade din krop køle ned, når du sover, siger Shawn Stevenson, der blandt andet er forfatter til bogen 'Sov Klogere: 21 essentielle strategier til hvordan du sover dig til en bedre krop'.

Det skriver mic.com.

- At køle ned vil få dit blodtryk til at falde, hvilket vil hjælpe din krop til at aktivere dens afslappelses- og fordøjelsessystem. At køle ned vil også hjælpe kroppen til at udskille særlige hormoner og enzymer, siger Stevenson og fortsætter:

- Så at sove nøgen vil naturligvis være mere befordrende for at køle ned, end hvis du for eksempel har en tyk pyjamas på. Vi skal bare holde det simpelt, let og løst siddende, understreger Stevenson.

LÆS OGSÅ: I denne hovedstad betaler de hjemløse for at sove på gaden

Han bakkes op af Theresa Fisher, videnskabsredaktør på nyhedsmediet Van Winkle's, der skriver om søvn.

- Hvis det at sove nøgen hjælper med termoregulering - hvis det hjælper til at holde din krops kernetemperatur lav, når det er meningen, at den skal være lav – vil det hjælpe dig til at falde i søvn og opretholde en dyb søvn, siger hun.

LÆS OGSÅ: Derfor tvinger iPhone dig til at snooze i 9 minutter

LÆS OGSÅ: 5 hurtige tips: Sådan forbedrer du let din søvn

Ifølge et studie fra 2014 viser det sig, at man ved at sove i lavere temperaturer hjælper kroppen til at aktivere det brune fedt, hvilket er med til at forbrænde kalorier med henblik på at generere varme. Det skriver Women's Health.

LÆS OGSÅ: Derfor bør du sove mindst syv timer hver nat

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress