Af - 31/01-16 09:13

Derfor må du gerne sove længe i weekendenDerfor må du gerne sove længe i weekenden

Det kan være sundt med to dage om ugen, hvor du indhenter det, du har tabt i ugens løb.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er en række tip til at sove bedre.

Hvis du ikke får søvn nok til dagligt, så kan to dage, hvor du får sovet lidt længere end normalt, mindske risikoen for at skadende følgevirkninger af for lidt søvn.

Det viser et nyt videnskabeligt studie fra University of Chicago.

Hos testpersoner, der har sovet helt op i nærheden af ti timer to dage i træk, viser det sig, at risikoen for at udvikle sukkersyge på grund af manglende søvn i ugens løb forsvinder.

I hvert fald i unge raske mænd, der også er slanke.

Det konkluderer forskerne, der fandt du af, at hvis man skærer søvnen ned til bare 4-5 timer i hverdagene, så daler ens følsomhed overfor insulin med hele 23 procent, mens at risikoen for at udvikle diabetes stiger med hele 16 procent.

LÆS OGSÅ: Sover du dårligt? Så farligt kan det være

Den øgede risiko for den kedelige sygdom bliver dog fuldstændig udlignet, hvis man følger dagene med søvnunderskud op med to dage, hvor man virkelig trykker ansigtet dybt i puden, og sover op i nærheden af ti timer om natten. Det kunne passende være i weekenden.

LÆS OGSÅ: Denne udbredte vane giver dig tre gange større risiko for at få en forstyrret søvn

- Responsen i stofskiftet på grund af den her ekstra søvn var vældig interessant og opløftende, siger chefforfatteren Esra Tasali, der er læge og lektor i medicin ved University of Chicago og forsætter:

- Det viser, at unge, sunde folk, der en gang imellem fejler i at få nok søvn i ugens løb, altså kan reducere risikoen for at udvikle diabetes, hvis de indhenter det over weekenden.

LÆS OGSÅ: Sovet dårligt i nat? Derfor har du svært ved at koncentrere dig

Forskerne peger dog på, at deres forsøg kun er blevet udført en enkelt gang, og blot på 19 frivillige.

En af forskerne peger på, at folk, der er trætte også har en tendens til at spise mere end de veludhvilede, og den ekstra mad kan også være med til at puste en lurende sukkersyges sagte ild op til blussende flammer.

Den videnskabelige artikel, der kom ud af forsøget, er blevet offentliggjort i tidsskriftet Diabetes Care.

LÆS OGSÅ: Dette simple sove-trick giver dig rigtig god søvn

LÆS OGSÅ: Ny iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvn

LÆS OGSÅ: Derfor sover nogle mennesker meget mindre end dig

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress