Af - 17/08-16 07:04

Stadig ferietræt? Sådan kommer du i hopla efter sommerferienStadig ferietræt? Sådan kommer du i hopla efter sommerferien

Det kan være hårdt at komme tilbage til den virkelige verdens barske realiteter efter en herlig sommerferie. Men overgangen kan gøres nemmere, hvis du følger disse råd

storybild

Har det været hårdt at komme tilbage på skolebænken eller arbejde efter en lang sommerferie? Hvis du kan svare ja, er du nok ikke den eneste, der har det lidt stramt og døjer med ekstra træthed. Men det er der råd for.

Det kræver bare en række simple foranstaltninger i din hverdag. Det skriver Nyheter24.

Her er 10 gode råd til, hvordan du kvikker op efter en sommerferie i lavt gear.

En eftermiddagslur
En lille morfar kan gøre underværker, hvis du føler, at energiniveauet skal have et boost. Forskningen viser, at en kort lur midt på dagen kan gøre dig friskere, mere opmærksom og forbedre din hukommelse. Du skal bare huske én ting: Lad være med at sove mere end en halv time. Det kan ende med at få den modsatte effekt og gøre dig groggy resten af dagen.

Spis slik
Ja, slik kan faktisk være rigtig fint for energiniveauet. Du skal bare huske, at noget er bedre end andet. For eksempel indeholder mørk chokolade flavonoid, der har en opkvikkende effekt. Flavonoid findes også i citrusfrugter - deriblandt grapefrugter.

Gå en tur
Er du lidt udmattet midt på dagen? Så gå en tur. Forskning har nemlig bevist, at en lille gåtur på 20 minutter er nok til at gøre dig, friskere, gladere og mere fokuseret.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du have morgensex

Spis regelmæssigt
Når man har sommerferie, er det som om det daglige skema bliver sat lidt ud af kraft. Det gør, at man kan komme til at spise lidt uregelmæssigt. Men når du skal tilbage på skolebænken eller præstere på jobbet, er det vigtigt at spise regelmæssigt og ikke springer et måltid over. Sørg for at få noget at spise cirka hver fjerde time. Og husk at spise en god og nærende morgenmad.

Stræk ud
Mange har et stillesiddende arbejde, og en dag på skolebænken er heller ikke ligefrem en eksplosion af bevægelse. Derfor er det en god idé at strække ud i kroppen og tage et par dybe indåndinger. Det gør dig friskere, og kan i længden forebygge stress, uro og angst.

Koldt brusebad
Et gammelt trick, der får de fleste til at komme op i gear. Tre minutter under den kolde bruser kan gøre underværker, hvis du føler dig lidt smadret.

LÆS OGSÅ: Mangel på søvn gør dig farlig som en spritbilist: Hver 3. er træt bag rattet

Drik vand
En god væskebalance er i sagens natur god for kroppen. Har kroppen det godt, føler du dig også mere frisk og veloplagt. Så drik jævnligt vand i løbet af dagen.

Syng højt
Musik er godt for sjæl og sind. Vi bliver friskere af at lytte til musik, og det bliver endnu bedre, hvis du synger med. Sang øger kroppens iltoptag, er godt for hjertet og giver et lille adrenalinspark.

Vær social
Forsøg at være lidt social med dine venner og kolleger. En lille chit-chat er med til at gøre dig gladere og mere frisk.

LÆS OGSÅ: Stressede og trætte kvinder tager flest kilo på

Kaffe
En kop kaffe kan være guld værd. Faktisk kan duften af kaffe alene gøre dig friskere. Man skal bare ikke overdrive. Det kan gøre dig nervøs og stresset.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress