Af - 08/08-16 21:33

Forsker advarer: Har du også søvn-bulimi?Forsker advarer: Har du også søvn-bulimi?

Hvis man sover for lidt i hverdagen, og indhenter det i weekender og ferier, risikerer man at ødelægge sin søvnrytme kronisk, siger amerikansk søvnforsker.

Bildstrecke im Grossformat »

I galleriet over artiklen er der tips til, hvordan man bedst falder i søvn i sommervarmen.

Hvis man hører til de mange danskere, der sover en smule for lidt i hverdagen, men så til gengæld indhenter det tabte i weekenden, på fridage og i ferier, så er det med at spidse ører her.

LÆS OGSÅ: Forskning: Så længe skal du sove for at forblive rask

En amerikansk forsker slår nemlig vagt i gevær efter det er blevet bevist, at det mønster kan skade folks søvnrytme på lang sigt.

'Binge-sleeping' giver ifølge søvnforsker Charles Czeisler jetlag på samme måde, som når man rejser gennem mange tidszoner, så hvis man plejer at sove til kl. 6 om morgenen i hverdagen, og pludselig sover til middagstid i weekenden, forvirrer man kroppen og skader sin søvn.

- Det er en form for søvn-bulimi med denne kroniske 'bingeing', siger Czeisler.

LÆS OGSÅ: Sådan falder du i søvn i det varme sommervejr

'Søvn-bulimien' ødelægger ifølge amerikaneren folks søvn-integritet, hvilket betyder, at man fremover misser vitale dele af sin søvn-cyklus, f.eks. REM-cyklusser, skriver CNN.

Tendensen er endnu værre, hvis man kører sig sig helt ud i hverdagen, og først går i seng, når man er ved at besvime af træthed, siger Charles Czeisler til CNN.

- Det er bedre at have regelmæssig søvn, tilføjer han.

LÆS OGSÅ: Seks ting du kan gøre for at sove godt i nat

LÆS OGSÅ: Disse madvarer skal du IKKE spise før du går i seng

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress