Af - 04/03-15 15:44

Populær pille kan give problemer med blodtryk, kredsløb og slagtilfældePopulær pille kan give problemer med blodtryk, kredsløb og slagtilfælde

Smertestillende håndkøbsmedicin som for eksempel Panodil og Pamol kan give problemer med helbredet på den lange bane.

storybild

Arkivfoto (Billede: Polfoto/Gunvald Sebastian Buur)

Hvis man bruger smertestillende medicin, der indeholder det virksomme stof, paracetamol, igennem længere tid, så kan der være grund til at tage en snak med sin læge og vurdere, om der ikke kunne være et bedre alternativ.

Stoffet, der blandt andet findes i de populære håndkøbsmærker Panodil og Pamol, er blevet kædet sammen med tilfælde af højt blodtryk, mave- og tarmproblemer og risiko for slagtilfælde. Det viser ny forskning, skriver The Independent.

Professor Philip Conaghan, der arbejder hos Leeds Institute of Rheumatic and Musculoskeletal Medicine, er hovedmand bag studiet, og sammen med sit hold af britiske forskere har han undersøgt otte videnskabeligestudier, der kortlagde effekten af håndkøbspræparatet paracetamol, der er det mest solgte middel mod smerter i verden.

LÆS OGSÅ: Små pillepakninger får pillesalget til at styrtdykke

To af studierne har fundet en sammenhæng imellem et større indtag af det virksomme stof og en øget risiko for dødelighed.

Fire studier viser en sammenkædning imellem brug af paracetamol og kredsløbsproblemer. Et studie viste problemer med mave- og tarmregionen, når man tog store mængder af den populære medicin.

Forfatterne bag studiet er overbevist om, at det stof, der ellers bliver betragtet som temmelig harmløst kaster en noget større skygge på risikosiden, end man hidtil har antaget i lægelige kredse.

- Når man tager tilgængeligheden som håndkøbsmedicin og det høje forbrug i betragtning, så kan det være, at man foretage flere systematiske studier for at se, hvordan paracetamol egentlig påvirker os, konkluderer forskerne.

LÆS OGSÅ: Styrelse: Gravide bør ikke spise hovedpinepiller

Den ledende professor mener dog ikke, at der er grund til at overreagere.

- Der er ingen grund til massehysteri. Men folk bør være varsomme, når man tager stoffet over en længere periode, og læger bør overveje om de ikke kan anbefale noget andet medicin til deres patienter, siger Philip Conaghan.

Den videnskabelige artikel er blevet offentliggjort i tidsskriftet 'Annals of the Rheumatic Diseases.'


LÆS OGSÅ: Vagtlæge bad hende om at tage en Panodil - Én time senere var hun død

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress