Af - 29/01-16 07:05

Vil du gerne have en god morgen? Så stop med at gøre det herVil du gerne have en god morgen? Så stop med at gøre det her

Hvis du gerne vil have en god morgen, skal du stoppe med at gøre de her otte ting. NU!

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

I galleriet herover kan du få ni gode råd til en bedre søvn - så er du allerede et skridt længere på vejen mod en god morgen.

Er du typen, der hader morgener, fordi du skal nå alt for meget på alt for kort tid? Så er det en god idé at se med her.

Huffington Post har nemlig lavet en liste over ting, du bør undgå, hvis du gerne vil have en god morgen. Og selvom nogle af tingene kan virke indlysende, kan du sikkert genkende dig selv i flere af punkterne.

Du snoozer

Er du typen, der synes, det er mere fristende at trykke på snoozeknappen på din alarm end at springe ud af dynerne, så er du allerede godt i gang med at give dig selv en dårlig start på dagen. Ud over at du risikerer, at din bus til skole eller arbejde, når at køre, før du har fået sokker på, kan det ifølge Huffington Post også gå ud over dit helbred.

Samtidig forvirrer det din hjerne, når du snuser og skiftevis falder i søvn og bliver vækket. Det gør dig groggy og desorienteret.

Løsning: Stil din alarm til et realistisk tidspunkt. Heller ikke en time inden, du reelt skal op, så du kan ligge og snooze.

Du tænder for tv'et

Ligesom det kan være en dårlig idé at se tv lige inden du skal i seng, kan den firkantede flimmerkasse også være en unødig distraktion om morgenen. Så selvom det sikkert kan være hyggeligt at se på søde morgenværter og tegnefilm om morgenen, kan tv-kigning hurtigt blive lig med ti vigtige minutter, der forsvandt sammen med din motivation til at komme ud af døren.

Løsning: Hold dig konsekvent en armslængde fra fjernbetjeningen. Tænd eventuelt for radioen i stedet for, hvis du mangler lidt underholdning.

LÆS OGSÅ: Sover du dårligt? Så farligt kan det være

Din badeværelseshylde roder

Dit skab eller din hylde på badeværelset er ét stort kaos. Tandbørsten og tandpastaen har indgået en ufrivillig skilsmisse, siden du børstede tænder i går aftes, og du skal rode godt og grundigt igennem hele skabet og toilettasken for at sikre en lykkelig genforening.

Løsning: Organisér dit skab, så de ting, du dagligt bruger står forrest.

Du har ikke noget rent tøj

Du kender det sikkert alt for godt. Du har lige forladt din varme dyne og skal til at hoppe i tøjet, da virkelighedens hårde realiteter rammer dig som en kold klud i ansigtet: Du har ikke noget rent tøj og du må ende med at beholde underbukserne på fra i går og paniksammensætte det tøj i din vasketøjskurv, der lugter mindst af sved.

Løsning: Vask nu det tøj i god tid og læg tøj frem til næste dag allerede aftenen før.

LÆS OGSÅ: Dette simple sove-trick giver dig rigtig god søvn

Du glemmer at tjekke vejrudsigten

Måske er du én af dem, der rent faktisk har været overskudsagtig og lagt dit tøj frem allerede i går. Til gengæld har du glemt at tjekke vejrudsigten, og nu er strømpebukser og høje hæle pludselig ikke det bedste outfit, når den står på minusgrader og sne.

Løsning: DMI er Gud.

Du har svinet køkkenet til i går

De beskidte tallerkener fra i går stirrer ondt på dig fra køkkenbordet, og du har allerede dårlig samvittighed over for din roomie, der skal vågne op til dine remoulade- og sursødsovs-indsmurte tallerkener. Men lad dig ikke friste af at tage opvasken, lige før du skal ud af døren - det er den sikre vej til at komme for sent i skole eller på job.

Løsning: Vask nu de tallerkener rene lige når du har spist, ikk'?

Du tjekker din e-mail

Ligesom at tv-kigning er en tidsrøver om morgenen, er det også spild af din dyrebare morgentid at tjekke din personlige e-mail eller arbejdsmail.

Løsning: Vent med at åbne din mail, til du er på arbejde. Du kan alligevel ikke nå at svare, mens du har travlt med at multitaske mellem tandbørstning og påklædning.

Dine sko er ikke, hvor de plejer at være

Du er klar til at smutte ud af døren og mangler kun lige at få sko på. Der er dog lige en enkelt detalje. De står ikke rigtigt der, hvor de plejer, og du må nu bruge de næste 5-10 minutter på en skattejagt i din lejlighed for at finde frem til først den ene og så den anden sko.

Løsning: Stil skoene det samme sted hver dag og få dig evt. et skoskab.

Få flere gode råd til en god morgen i artiklen her.

LÆS OGSÅ: Ny iPhone-opdatering hjælper dig med at falde i søvn

LÆS OGSÅ: Dette er det bedste tidspunkt at spise morgenmad

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress