Af - 03/07-16 22:05

Disse madvarer skal du IKKE spise før du går i sengDisse madvarer skal du IKKE spise før du går i seng

Der er en lang række madvarer, som har en negativ indvirkning på nattesøvnen.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Klik gennem galleriet for at få nogle tips til at sove bedre.

Cheeseburgere med bacon


Store mængder fedt stimulerer produktionen af syrer i maven. Og en høj mængde syrer resulterer i en urolig nats søvn. Samtidig er det høje saltindhold i en bacon-cheeseburger også forstyrrende for søvnen.

LÆS OGSÅ: Kakao og avokado? 8 lækre madvarer, der booster din sexlyst til Valentines

Alkohol


Selvom mange tror, at et glas vin eller en sjat whisky før sengetid gør det nemmere at falde i søvn, viser forskning, at bare én genstand kan gøre det sværere at sove og reducere søvnkvaliteten.

Havre


Selvom havre indeholder melatonin, der hjælper på at falde i søvn, indeholder det også kostfibre, der kan have den modsatte effekt. Dette kan både resultere i en urolig nat for maven samt en del forstyrrende... tja ...prutter.

LÆS OGSÅ: GALLERI: Disse 10 dyre 'superfoods' har et meget sundere alternativ

Kaffe


Nok den mest åbenlyse af alle. Kaffe indeholder koffein, som får kroppen til at være vågen og parat - og altså ikke klar til at tage afsted til drømmeland.

Mørk chokolade


Ligesom kaffe indeholder mørk chokolade koffein. Samtidig er der theobromin i de mørke godbidder, hvilket forhøjer hjerterytmen og forværrer chancerne for at sove godt.

Karry


Flere studier har vist, at stærk mad "aktiverer sanserne" og gør det sværere at falde i søvn. Hold dig derfor væk fra karrygryden, hvis du vil sove godt.

Mad med høj protein


Mad, der har et højt indehold af proteiner, er svære for maven at fordøje. Det kan betyde en mere urolig nats søvn, hvis man eksempelvis spiser en stor, rød bøf før man går i seng.

Is


Is indeholder store mængder sukker og kulhydrater, som får hjernen til at køre i højt gear og slet ikke gør den klar til at sove.

LÆS OGSÅ: Ekspert i madforgiftning: Disse seks ting spiser jeg aldrig

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress