Af - 06/10-16 18:16

Kan du lide fed mad? Nu giver forskere dig undskyldningenKan du lide fed mad? Nu giver forskere dig undskyldningen

Efter en all-you-can-eat-test fandt forskerne ud af noget overraskende.

(Billede: Lars Rasborg)

Forskere har lavet en all-you-can-eat-test. De ville teste, hvordan en sjælden genmutation påvirker folks lyster, og de fandt ud af noget meget interessant.

Mens mange af os godt kan lide at spise fødevarer, der er fedtholdige, viser denne nye forskning, at der kan være en årsag. For folk der har en motation i MCR4-genet, som det så fint hedder, har en tendens til at elske fedtet lidt mere.

Præcis det gen, er det forskerne testede i deres all-you-can-eat-undersøgelse.

Testen viste, at de, der var født med den sjældne genmutation, var mere tilbøjelige til at spise fødevarer med meget fedt i. Til gengæld spiste de færre fødevarer med et højt sukkerindhold, skriver Science Alert.

- Vores arbejde viser, at selv hvis du styrer dit udseende og kost med hård hånd, kan vores hjerner registrere næringsindholdet, siger ledende forsker Sadaf Farooqi fra University of Cambridge i England til Science Alert.

LÆS OGSÅ: Vidste du det? Junkfood kan give dig tømmermænd

54 personer deltog i testen. 20 tynde, tyve overvægtige og tyve, som forskerne kalder fede. Og de fede havde mutationen i deres MCR4-gen.

Sadaf Farooqi og hendes team rekrutteret 54 personer til at deltage i deres kylling korma buffet - et populært, cremet curry skålen. Af denne gruppe, 20 deltagere var magert, 20 var overvægtige, og 14 var fede og havde en mutation i deres MCR4 gen.

Ifølge forskerne er det en ud af 100, der har den ændring i genet, der gør, at de er mere tilbøjelige til at tage på i vægt. Simpelthen fordi de ikke får de samme signaler til hjernen, når de er mætte.

De 54 personer, der deltog i testen, fik alle tre forskellige skåle med kylling i karry, som alle var manipuleret til at ligne hinanden og smagte fuldstændig ens. Men de tre skåle havde forskelligt fedtindhold. En med et lavt indhold, en med middel og en med et højt fedtindhold.

LÆS OGSÅ: Nem hverdag: Sådan laver du kvalitetsmad på under 30 min.

Og efter testen kunne de forskellige deltagere tage så meget af den karryret, de bedst kunne lide.

Alle tre grupper mennesker spiste den samme mængde mad, skriver Science Alert. Til gengæld fortæller forskerne, at de deltagere, der har den specielle ændring i det specifikke gen, fik et næsten dobbelt så stort fedtindhold som den tynde gruppe.

- Som oftest spiser vi fødevarer, der både har et højtindhold af fedt og sukker, siger Sadaf Farooqi og fortsætter:

- Ved omhyggeligt at teste disse næringsstoffer separat i undersøgelsen og de relativt sjældne mennesker der lever med det defekte MCR4-gen, var vi i stand til at vise, at hjernen selv kan bestemme, hvilke præferencer vi har indenfor mad.