Af MX redaktionen - 03/11-15 10:21

De 5 hyppigste grunde til stress på arbejdetDe 5 hyppigste grunde til stress på arbejdet

Stress på arbejdet er belastende. Et nyt studie viser, hvad de hyppigste grunde til stress er, og hvad man kan gøre for at undgå dem.

storybild

(Billede: Polfoto)

Tal fra stressforeningen viser, at 35.000 danskere hver dag er sygemeldt på grund af stress.

De fleste, der er stresset på arbejdet, udfører, efter deres egen mening, ikke deres opgaver tilfredsstillende. Stressen virker nærmest som en blokade for dem.

Men hvad stresser os allermest på arbejdet? Business Insider har spurgt 1.500 ansatte i projektmanagement software-virksomheden Wrike og fundet de 5 mest stressende faktorer.

LÆS OGSÅ: Endnu en kløgtig grund: Derfor skal du spise masser af chokolade

1. Manglende information
Andre Filev, Wrikes CEO, siger:

- Hvis man har tid, energi og lyst til at arbejde, så kan det være utrolig frustrerende ikke at kunne udføre sit job på grund af manglende information.

Han foreslår, at man bruger et softwaretool, som muliggør, at alle medarbejder kan arbejde på et åbent projekt og tjekke projektets aktuelle status. Så kan alle medarbejder få og tilføje informationer til et projekt.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Så farligt kan det være at drikke for meget vand

2. Problemer med prioritering af ens opgaver
- Om man har succes på sit arbejde, afhænger af, om man kan finde ud af at prioritere de vigtigste opgaver først, siger Filev.

- Vi får flere og flere opgaver i vores hverdag, hvilket gør denne problematik endnu mere relevant, siger manageren.

Han foreslår, at virksomhederne bruger specielle projektmanagement-metoder som 'Agile Project Management'.

3. Urealistiske målsætninger
Urealistiske målsætninger er ofte et resultat af dårlig kommunikation, siger Filev. For udenforstående kan medarbejderens målsætninger virke realistiske. Men de kan ikke bedømme situationen rigtig. Derfor skal det kommunikeres tydeligt, hvis man ikke kan nå at gennemføre et projekt inden deadline. Wrike-rapporten siger:

- Hvis jeg ikke kan nå mine opgaver, skal jeg fortælle det til mine kollegaer.

LÆS OGSÅ: Overlæge: Kvinder skal smide sig på sofaen

4. Man rykker for ofte deadlines
Nutidens forretningsverden er ofte meget hektisk. Det fører til, at man ofte ikke når sine opgaver til tiden og rykker på deadlines. Principielt findes der ingen løsning til problemet.

Derfor kan man anbefale den ansatte, at man til en hvis grad skal affinde sig med dette problem og forsøge at optimere en planlægning.

5. Manglende eller usikker ledelse
Hvis man ikke klar over, hvem der er teamets leder, eller hvad chefen vil, kommer det automatisk til problemer. Medarbejderne bliver frustreret over, at chefen ikke giver klar besked på, hvad den ansatte skal lave. Hvad kan man gøre mod dette problem? Filev råder til at tænke over, at chefer også bare er mennesker. Hvis man er i tvivl om noget, skal man spørge. Det beste er, hvis man stiller meget præcise og specifikke spørgsmål.

LÆS OGSÅ: Forsker: Derfor kan stress være en god ting

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress