Af - 24/05-15 11:15

Helt unge i fare for misbrug: Populær drink er en giftig cocktailHelt unge i fare for misbrug: Populær drink er en giftig cocktail

Blander man energidrik og sprut øger man risikoen for at udvikle alkohol-afhængighed, viser nyt studie, som ser på helt unges alkoholvaner.

storybild

(Billede: Polfoto)

Der bliver drukket vodka Red Bull i spandevis, når danske unge går til fest eller i byen for tiden. Men det kan være en farlig tendens.

Det viser et nyt studie fra Dartmouth’s Norris Cotton Cancer Center, som er blevet offentliggjort i Medical Daily.

Studiet er foretaget blandt 3.342 unge i alderen 15 til 23 år. Som flere andre studier, konkluderer forskerne, at en kombination af alkohol og energidrik fører til et øget alkoholindtag og en større risiko for at udvikle alkoholmisbrug.

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Sådan gør kaffe din erektion bedre

Men som noget nyt har forskerne denne gang set specifikt på de unge i mellem 15 til 17 år - heraf blandede 9,7 procent energidrik og alkohol. Og for første gang kan de nu drage en dyster konklusion til de helt unge: Risikoen for, at de udvikler et alkoholmisbrug er fire gange så højt som deres jævnaldrende, som ikke blander sprut og energidrik til fester.

- Resultaterne er bekymrende, siger hovedforfatteren bag studiet, Jennifer A. Emond, ifølge Medical Daily.

- Vores studie understreger, at en blanding af alkohol og energidrik kan være tegn på, at de unge er ved at udvikle et alkoholmisbrug, siger forskeren, som generelt advarer mod at blive for glad for den populære drink.

LÆS OGSÅ: Netto gemmer populær energidrik for unge tyve

- Alkoholmisbrug blandt unge er en farlig adfærd, der kan føre til skader og et kronisk alkoholforbrug – ja, det kan endda være livsfarligt, siger Jennifer Eemond.



LÆS OGSÅ: Denne drik skaber kaos i skoleklasserne

LÆS OGSÅ: Forskere: Energidrik gør unge hyper og ukoncentrerede

LÆS OGSÅ: Unge sløjfer morgenmaden og snupper en energidrik

LÆS OGSÅ: Bøvs : Seks nordmænd drak vaskemiddel før cykelløb

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress