Af - 08/04-15 08:48

Tvillingestudie afslører: Motion har dramatisk effekt på din hjerneTvillingestudie afslører: Motion har dramatisk effekt på din hjerne

Nyt finsk studie påviser, hvor stor effekt træning har på din hjerne.

storybild

Ny forskning på voksne tvillinger viser, hvor stor indflydelse motion har på din sundhed. (Billede: AP/arkiv)

Vi ved allerede, at jævnlige ture til det lokale fitnesscenter kan give store muskler. Men et nyt finsk studie, der er baseret på identiske tvillinger som forsøgspersoner, viser nu en helt anden gavnlig effekt ved din træning.

Studiet viste nemlig, at tvillingen, der trænede jævnligt, havde signifikant mere grå substans, der er en type af neuralt væv, der findes i hjernen og rygmarven og styrer de fleste af kroppens funktioner som syn, hørelse, tale, tænkning og bevægelser sammenlignet med tvillingen, der foretrak sofaen frem for løbeskoene.

Da tvillingerne er vokset op i samme miljø og har samme kostvaner, giver forskerne motionen æren.

Det skriver Huffington Post.

- Vi var noget overraskede over, at der var en så klar forskel i hjernens struktur, som et resultat af forskellen i motionsvaner i voksenlivet. Tvillingerne havde nemlig ens motionsmønstre i deres barndom, siger Urho Kujala, der er professor ved University of Jyvaskyla i Finland.

- I gennemsnit løb den aktive tvilling i snit tre timer mere om ugen end den inaktive tvilling, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Vågner du om natten? Måske prøver din krop at fortælle dig noget

LÆS OGSÅ: Fredagsslik kan give børn varige skader og mén

Bedre hukommelse

En svaghed ved undersøgelsen er, at den blot er baseret på 10 tvillingepar. Forsøgspersonerne fik målt deres kropsbygning, insulinniveau og scannet deres hjerne. De forskellige tests afslørede, at tvillingen, der jævnligt dyrkede motion, havde en lavere fedtprocent, et sundere insulinniveau og mere grå substans i hjernen.

- Sådanne ændringer må formodes at give forbedret mobilitet, som årene går, siger Cedric Bryant, der også var med til at lave undersøgelsen.

Den finske undersøgelse er ikke den første, der viser den gavnlige effekt af træning. Et studie fra 2014 viste således, at blot 20 minutters styrketræning kan forbedre din langtidshukommelse med 10 procent.

LÆS OGSÅ: Professor: Teenagepiger dyrker mindst idræt

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress