Af - 30/11-15 12:14; Opdateret: 30/11-15 12:31

Derfor har nogle mennesker svært ved at tabe sigDerfor har nogle mennesker svært ved at tabe sig

Et nyopdaget protein fundet i mus og mennesker, kan være svaret på, hvorfor nogle har svært ved at tabe sig.

Et protein kan forhindre os mennesker i at tabe os - og jo større du er, jo mere producerer du af proteinet. (Billede: Polfoto)

Forskere har muligvis fundet frem til, hvorfor nogle mennesker kan være på alverdens slankekure og træningsprogrammer, uden det lykkes dem at tabe sig. Et protein fundet i mus og mennesker, forhindrer nemlig fedt i at afgive energi og dermed også personen i at tabe sig.

Det skriver Health News Line.

For nylig har en række forskere opdaget proteinet 'sLR11', der forhindrer en process i fedtceller, som skal forbrænde energi og holde dem varme. Det gør, at personer kan have svært ved at smide de ekstra kilo, selvom de kæmper en brav kamp.

LÆS OGSÅ: Ser du sådan ud? Selv normalvægtige skal passe på denne kropsform

Ifølge forskerne er det fedtet selv, som producerer proteinet, og dermed følger en halv-deprimerende konklusion for overvægtige mennesker: Jo tykkere du er, jo sværere er det altså at tabe sig.

- Vi har opdaget et protein, der hæmmer individers evne til at producere varme. Hvis du ikke kan forbrænde energi ved at lave varme, forhindrer det dig i at tabe dig. Det forøges hos folk, som er fede. Jo mere fedt du har, jo mere af dette protein vil du producere, og jo mindre vil du være i stand til at tabe dig, forklarer Professor Antoni Vidal-Puig fra Cambridge Universitet, som ledede forskningen.

Professoren fandt sammen med et internationalt hold af forskere ud af, at proteinet sætter sig og blokerer receptorer på fedtceller - ligesom en nøgle passer i en bestemt lås - og dermed forhindrer cellerne i at starte deres varmeprocess.

LÆS OGSÅ: Ny forskning slår fast: Du kan sagtens spise fed mad og tabe dig!

Gennemtestet
For at understrege proteinets egenskaber, undersøgte forskerne, hvordan mus uden proteinet reagerede. Og ganske rigtigt viste det sig, at mus, som manglede genet for at producere sLR11, havde langt sværere ved at tage på i vægt.

Normalt, når man går fra en kaloriefattig til kalorierig diæt, vil kroppen skrue op for forbrændingen. Og mus, som manglede genet til at producere det varmeforhindrende protein, viste sig at forbrænde endnu flere kalorier.

For at understøtte idéen om, at det er fedtet selv, som producerer proteinet, undersøgte holdet sammenhængen mellem mængden af sLR11-proteinet og fedtet på menneskekroppe. De fandt frem til, at mængden af proteinet, der cirkulerede i blodet stemte overens med personers mængde fedt på kroppen.

Yderligere viste det sig, at når personer gennem operationer fik fjernet fedt fra kroppen, faldt deres sLR11-niveauer præcist derefter.